renate
När jag väl hade bestämt mig att tar bort en av mina 2 stora Äppelrosor på framsidan skred jag till verket bums,innan jag hann ångra mig.Lördageftermiddag var räddat ha haha.I morse grävde jag upp roten.En lite mindre Äppelros får står kvar för fåglarna.4 Fröplantor står i en kruka.Innan jag plantera en anna Ros där ställer jag 2 krukor med Kanelrosor på den tomma platsen,de ksa nämligen också grävas upp.De sprider sig förfärligt med rotskott.

Lika mycket ligger utanför på gatan.
Christer i Falköping
Ja, det är lika bra att göra det så fort man bestämt sig. Annars hinner man bara att ändra sig. Du har ju flera kvar, så då gör det ju inget. Jag hade en äppleros i mitt förra hem, en sådan fantastisk doft de bladen hade! Får nog skaffa mig en hit också.
Christer.
lilla mamma
Är det sådana där som blommar med rosa dubbla fransiga blommor?
Vi fick ta hjälp aven lastmaskin för att få upp mördarrosorna som desssutom hade mage att sprida någon sorts ymp underlad som var det j-ligaste jag någonsin haft i en trädgård
renate
CITAT (lilla mamma @ 24-07-2005, 18:21)
Är det sådana där som blommar med rosa dubbla fransiga blommor?
Vi fick ta hjälp aven lastmaskin för att få upp mördarrosorna som desssutom hade mage att sprida någon sorts ymp underlad som var det j-ligaste jag någonsin haft i en trädgård

Nej det är det inte,jag grävde upp den tjocka roten för hand.Den du menar är troligen en fylld Kanelros,de ska jag gräver upp med,fy vad den sprider sig,jag plantera de i krukor nu,då har jag koll.Är det den du menar?
Christer i Falköping
Men visst är de vackra! Mina vresrosor sprider sig hysteriskt just nu, men vad gör det. Kanske skall jag sätta en fylld kanelros intill dem ?
christer.
renate
Det gör mina vresrosor med,men de får hållas på kommunens tomt,i år tror jag jag ska klipper de rejält med häcksaxen.
kerstin z5-6
Gör det !Christer- jag låter Finlandsvita mfl pimpineller och de dubbla kanelerna slåss om utrymmet, o de är gudomliga när de blommar -men alla behöver egen kupe sas laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sommartorparn
Om man redan vid plantering vill förvissa sig om att en viss ros håller sig inom anvisat område, kan man då gräva ned en slags barriär? Hur djup måste den barriären vara för att hindra rosspridning?
kerstin z5-6
Tja , för att hålla kanelen på plats behövs nog plåt..... laugh.gif
Sommartorparn
Hur djupt går rötterna?
lilla mamma
Nej, eländet luktade och hade rosor som prinsesstårterosor
renate

Är det en New Dawn kanske?
lilla mamma
Nej,hon är ju snäll
yla
CITAT (renate @ 03-08-2005, 22:10)

Är det en New Dawn kanske?

oj vilken bild rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon