Full version: Agapanthus
Rossi
Ifjor köpte vi en blå Agapanthus och under vintern så skötte vi om den enligt konstens alla regler. Den stod i garaget i 8-11 plusgrader och fick en skvätt vatten då och då. När frosten var över (trodde vi) så tog vi ut den men tyvärr blev det många oväntade frostnätter och bladen blev sladdriga och såg inte alls fina ut. Vi trodde att Agapanthusen skulle dö men den tog sig och i år har den hela 13 blommor! Vad glada vi blev! Här kommer en bild på skönheten.

Betty
WOW, så jättevacker! wub.gif
Jag har haft min lilla Agapanthus i tre år nu - och den kommer inte att blomma i år heller... vet inte vad jag gör för fel... unsure.gif
Rossi
Tack Betty! Du kanske köpte en lök som tar lite längre tid på sig att komma i blom? Vi köpte vår som en blommande planta. De kostar lite mer (ca. 250 kronor) men i gengäld så behöver man inte vänta på blomningen.

Jag håller tummarna för din nästa år!
Margith
Betty, så här sa min mamma till mig när hon delade sin och gav mig hälften:
Om du delar den eller planterar om den, så blommar den inte det året. Så plantera den i en stor kruka och låt den vara.
År 1 blommade inte min. År 2 blommade den med 3 blommor. År 3 (i år) fyllde jag upp krukan med lite kobajs på påse och nu har jag 6 blomstjälkar på den, de har dock inte slagit ut ännu.
Har du delat din eller planterat om den? Prova att låta bli det i så fall. Jag säger inte att det är lösningen för dig, men mammor brukar ju ha rätt eller hur? tongue.gif
Kajsa
Så fin, själv får jag aldrig till det där med blommorna, det vill inte bara.
Margaretha
CITAT (Margith @ 24-07-2005, 21:28)
Om du delar den eller planterar om den, så blommar den inte det året. Så plantera den i en stor kruka och låt den vara.

Hoppas verkligen att mamma har rätt!
Mina är inne på sin tredje säsong. De blommade när jag köpte dem, de blommade i fjol, men i våras satte jag om dem i större krukor och nu vill de inte.
Så jag får hoppas på mamma och nästa sommar!
Caprice
Rossi,
väldigt snygg...!

Å va bra det matchar krukan.... wub.gif
Rossi
CITAT (Caprice @ 25-07-2005, 13:03)
Rossi,
väldigt snygg...!

Å va bra det matchar krukan.... wub.gif

Tackar! Själva lådan har min man snickrat ihop. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon