_weronica_
wub.gif

Hej

Jag undrar hur jag ska odla dessa frön??? Fick dom av en god vän som vunnit de på tradera. Jag fick hennes beskrivning som hon hade fått men förstod inte riktigt hur man skulle göra ändå??? Jag vill ju inte gå miste om fröna för jag har bara tre stycken.

Beskrivningen var såhär:

Håll fröna i varmt vatten cirka 24 timmar före. Temperaturen måste vara ca 30-45 grader på vattenytan. Jag ställer mina på elementet eller termosen. Efter sår jag fröna i jord. luft och jord temperaturen bör vara +20-25 grader. lägg på conteiner med fröna i en genomskinlig plastpåse. håll containern i påsen innan dess förtfarande fröna börjar växa med indirekt ljus. huh.gif

Jag vill gärna ha en bättre förklaring från någon som riktigt vet hur man ska göra eller om någon kan förklara bättre för mig från denna beskrivning är jag väldigt tacksam. biggrin.gif

Tack på förhand.

Mvh

weronica wub.gif

P.s För jag fick ingen beskrivning på hur jag skulle sköta om trädet sen eller under uppväxten. Om det behövs ansas eller behöver ha mycket eller lite gödning m.m.
snorflan
Jag har också köpt dessa frön på Tradera och det var inte så svårt att få dem att gro som det först verkade. Jag lade ned fröerna i en skål med vatten och ställde in den i ugnen på mycket låg värme (under 50 grader) i ett dygn och sedan planterade jag dem direkt i jord. efter bara några dagar började de gro. Lycka till!
Zazu
jag har ingen erfarenhet av att så B. variegata, men har sått fyra andra arter (purpurea (lila), natalensis (vit), galpinii (röd) och tomentosa(gul) och de grodde snällt efter blötläggning i varmt vatten, dom är inte så stora än, jag sköter dom som vilken annan krukväxt som helst, dvs vatten när det börjar torka i krukorna, och de har överlevt än smile.gif hm, inte så utförligt skrivet kanske, men jag kan försöka skriva lite mer precist om ni vill.

mvh zazu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon