netaave
Min physallis som blivit ca 35 cm hög och just börjat blomma har gått av. Jag hade ställt ut den när vi var borta och den har gått av precis vid jorden. Jag vet inte om det är för att den blivit för blöt eller om den blåst av.
Tror ni jag kan rota den bit som gått av? Eller är det kört?
susan.e
Läste just att physalisgrenar kan slå rot om de ligger mot jorden ~ det borde inte vara något problem att få nya rötter. Lycka till!!
ingrid fuxwall
Berätta gärna hur det gick.
lisselbo
Stoppa ner den i jorden bara så borde den rota sig.
Jag har förökat Physalis genom att sätta sticklingar i jord.
Susanne i Linköping
Om den inte är helt av kan det vara bättre att låta den vara istället för att knipsa av det lilla som finns. En av mina tomatplantor gick av några centimeter över jorden, bara en liten remsa av stammen höll ihop den, men jag stagade upp plantan och den slokade aldrig ens. Så småningom läkte den genom att den kvarvarande lilla remsan växte sig tjockare.
netaave
Jag satte den i vatten och glömde bort den, men nu har jag både rötter och fruktämnen på den biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon