Full version: hagtornshäck
YlvaÖ
Vi flyttade in i vårt hus i maj och blev då med en Hagtornshäck längs med hela framsidan av huset mot gatan.
Den är ca 2,5 meter hög och har skjutit en hel del vattenskott. Läste en tidigare kommentar att hagtorn inte ska beskäras för hårt eftersom den då skjuter vattenskott. Eftersom vi har sett prov på de tidigare ägarnas framfart med tomten map beskärning så vi misstänker även att häcken fått sig en rejäl duvning.

Det verkar även som häcken mest har växt upptill de senaste åren, den är inte så tät i de nedre delarna, hur gör man den tätare nedtill?
Om man skulle vilja minska höjden på häcken, hur bär man sig åt utan att riskera vattenskott?
Hur kan man lättast föryngra häcken men samtidigt bibehålla skydd mot insyn, damm och ljud under tiden?
KURT
Skall man få den tät nertill så måste man beskära den hårt (till någon dm höjd), det gör man tidigt på våren. Sedan får man bygga upp en "ny" häck.
Hannele
CITAT (YlvaÖ @ 24-07-2005, 21:30)
att hagtorn inte ska beskäras för hårt eftersom den då skjuter vattenskott.

Ylva, du beskriver problemet själv, hagtorn kräver varsamhet. Jag tror du får "gilla läget".
Själv skulle jag göra något snyggt uppstammat av det hela
eller plantera något annat framför, typ:

Dubbal häckar i England och dubbla häckar framför gammal uppstammad granhäck.

Själv tycker jag det kan vara vackert med bara stam också, dansk idegran.
Cilla
Med formklippt häck gör det inget om man får vattenskott. Om det är ett kronträd beskär man så att man undviker dem, bl a eftersom de inte får starka infästningar som kan bära sin tyngd. Med en häck får de aldrig så tunga grenar att det spelar roll.

Hagtornshäckar osm tammat upp sig på ett sätt man inte önskar brukar man kunna starta om några gånger under häckens levnadstid. Man beskär som skrivits på vårvintern så att man stimulerar tillväxt. Antingen skär du ned hela häcken radikalt, dvs lämnar 20 cm av stammarna, eller så skär du ned varannan radikalt en vår, låter de andra växa upp och tar resten nästa år. Detta om du vill behålla en häckkänsla och samtidigt föryngra.

I samband med radikalbeskärning är det viktigt att man vattnar när tjälen gått ur backen och grundvattnet sjunker och första tiden av sommaren. Det hjälper också att jordluckra kring häcken och mylla ned brunnen kogödsel. Då växer häcken upp snabbare och riskerna för att några plantor dör är mindre.

När häcken växer upp igen formbeskär du den i höjd, bredd mm som du vill. Väljer du att ha raka sidokanter är det en fördel att skära häcken så att basen är lite bredare än toppen för att hela häcken ska få ljus och därmed behålla bladmassa också vid marken.
YlvaÖ
Tack för bra svar, nu känner vi oss lite mer säkra på vad vi behöver göra till våren.
Hannele
CITAT (YlvaÖ @ 25-07-2005, 20:42)
Tack för bra svar, nu känner vi oss lite mer säkra på vad vi behöver göra till våren.

Kan inte du ta bilder, före och efter.
Skulle vara roligt att se, hur en gammal häck, kal nertill utvecklas.

Jag hade den här bilden i huvudet av din beskrivning:
YlvaÖ
jo det ska jag göra, det var en bra idé!
Häcken är ju inte extremt kal nertill men tendensen till kalhet syns definitivt.
Den har dessutom fått lite omvända proportioner, bredare upptill än nere.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon