Åsa, mälardalen zon 2
Är det någon som känner till något bra ställe där man kan lämna in gamla hushållsmaskiner för mindre reparationer i stockholm, uppsala, västerås trakten?

Jag har fått mormors gamla Kenwood chef (husållsassistent) den är fortfarande fullt funktionsduglig men sladden skulle behöva bytas den ser lite brandfarlig ut + lite färg har försvunnit. Köttkvarnen och mixern vet vi ska finnas hos mormor någonstans (hon har ett stort hus och har inte så bra minne) varken min mormor eller morfar har någonsin slängt något så jag har även fått inköpskvittot från 1952 och instruktionsboken.

netaave
Runneviks cykel och hushållsmaskiner
Sysslomansgatan 30 Uppsala
Tel 018- 526000

al Beg hushållsmaskiner
salabacksgatan 56 Uppsala
Tel. 070-445 14 20

Lindes elverkstad i Uppsala
Åsa, mälardalen zon 2
Jättebra att de verkar finnas någon som fortfarande reparerar gamla maskiner, och maskinen är ju köpt i uppsala kan jag se enligt kvittot så det skulle ju passa att även fixa till den där.
Caprice
Gick och letade efter en gammal lapp jag visste vi sparat, och hittade den...

Lappen är ca 3 år gammal, det är en reklamlapp vi fått i brevlådan:
(därför skriver jag telenr)

"Jag repararar dina hushållsmaskiner!
Service av alla märken, reparationer och installationer utföres till humana priser"
Han heter Bengt Åman och nås på 08-973363, mob 0708-481661

Det är alltså Sthlmsområdet...

Hoppas du får hjälp där!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är någon som undrar hur det gick så behövde jag aldrig söka hjälp jag råkade säga till syrran att jag funderade på att lämna i maskinen och hon sade då -jag ska fråga min kille om han kan byta sladd (han är strax färdig med någon utbildning på universitetet som har med elektronik att göra) han har nu varit här i kväll och bytt sladd, det var lite krångligare än han först trodde man skulle tydligen löda fast sladden på något sätt men han åkte och hämtade utrustning så nu har jag en antik hushållsassistent som funkar utmärkt.
Hannele
När jag var 13 år hjäpte jag min far i vår butik och lagade hushållsmaskiner;
strykjärn, brödrost, gamla radioaparater, lampor...
Men jag slutade att säga, att jag lagat dem, när en kund blev chockad. tongue.gif
Idag kostar en brödrost nån hundralapp, så man köper ny istället.
Sönerna är duktiga på att laga och fixa.

Annars kostar det för mycket att laga, mer än en ny maskin kostar.
*Felix matte*
Syrran har en kaffebryggare OBH Nordica, ett år gammal. Kannan fick sig en törn och det blev sprickor. Jag var in på Elgiganten och skulle köpa ny kanna men inte... nej vi kan inte ta hem såna... kostar mer än trehundra sa hon... köp en ny, det blir billigare... de hade bryggare från 198kr och uppåt... OBHn kostade 399 i inköp. sad.gif

Slit o släng... gillar jag inte mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej slit och släng har jag börjat tröttna på det är därför jag ville ha mormors hushållsassistent, förr byggde man maskinerna så de skulle hålla åtminstone en livstid, numera har man beräknat exakt hur ofta maskinerna ska gå sönder så man ska bli tvungen att köpa en ny. PLUS hade ett program om tvättmaskiner för några år sedan då det kom fram att man kunde tillverka maskiner som höll mångdubbelt bättre men då tjänar man inte så mycket på att tillverka maskiner + tydligen har de blivit mer energisnåla med åren så man vill inte att folk ska ha hur gamla maskiner som helst (fast jag tror nog att det går åt en hel del energi och resurser att tillverka nya hela tiden så mer hållbara maskiner kanske lönar sig i längden ändå för miljön)
Hannele
CITAT (Felix matte @ 02-09-2005, 22:22)
skulle köpa ny kanna men inte... nej vi kan inte ta hem såna... kostar mer än trehundra sa hon...

På loppis ser man ofta glaskaffekannor till bryggare.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 02-09-2005, 22:30)
CITAT (Felix matte @ 02-09-2005, 22:22)
skulle köpa ny kanna men inte... nej vi kan inte ta hem såna... kostar mer än trehundra sa hon...

På loppis ser man ofta glaskaffekannor till bryggare.

Tyvärr så är ju numera nästan alla kannor unika i sin form... COOP hade några kannor för 150 - 210krst men ingen av dem passar till bryggaren...smart drag av tillverkaren att se till att endast originaldelar kan användas mad.gif sad.gif
och nu har hela bryggaren farit till de sälla jaktmarkerna... hon brygger med tratt... (kokar vatten och häller i tratten)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon