Full version: Flytta päronträd...
Anic
Hej.
Min pojkvän ska dränera runt huset och på ena sidan finns två spaljerade päront träd.
Kan man flyttan dem till nått annat ställe, klarar de det, de är ganska stora(tycker jag).
Om man kan flytta dem hur gör man då?

Nää, nu har jag suttit och försökt få in en blid från albumet ett bra tag, men inte lyckat, så någon får gärna berätta hur man gör.

Hur som helst är jag väldigt tacksam för råd angående päronträden.
KURT
Man "höger klickar" på bilden och kopierar bildadressen, sedan klickar man på "BILD-knappen"

Generellt när man skall flytta större träd så brukar det vara säkrast att skära av rötterna med en vass spade nu i Juli. Sedan flyttar man trädet till våren, då har trädet hunnit anpassa sig till en mindre rotvolym. I det här fallet är väl de flesta rötterna ut i gräsmattan, skall man lyckas få upp dem så måste man använda grävmaskin och kanske kan man få under en pressening som håller iop rötterna och håller kvar jorden.
Cilla
Jag tror som Kurt. För att man ska klara att flytta dessa måste rotbeskärning först göras, träden vattnas och sedan måste en grävare till för att rotklumpar ska kunna behållas intakta. Stället där träden står under dräneringen bör helst vara nere i jorden, alternativt i större mängd fuktig jord som hålls täckt med pressenning.

För päron på spaljé används inte svagväxande grundstammar och därför är rotsystemen ganska stora. Om rötter grövre än ett finger skärs av under grävningen bör de renskäras sedan, dvs klippas med vass sekatör eller sågas med japansk såg så att snittytorna inte är fnasiga när man sätter tillbaka dem.

När man dränerar brukar man inte vilja sätta träd i dräneringslagren sedan och dessa står ganska nära huset. Det är svårt att avgöra om de kan ställas längre ut och ändå få bra stöd av väggen. Om de inte kan det kanske de kan bli fristående med stöd och bilda rum, berså eller staket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon