Vit nyponrosbuske, namn ? Gammal. säkert 40 - 50 år men kraftigt beskuren hösten 2004, blommade rikligt nu i juni, Nu har det bildats nypon men de blir svarta och vissna, en del mögliga...
Varför?
Jag försöker ta bort alla "dåliga" nypon. OK?
Åsa, mälardalen zon 2
24-07-2005, 22:31
Det är inte så att du råkar ha en pimpinellros? Kännetecknet för en pimpinellros brukar just vara att deras nypon blir svarta istället för röda.
bikiv
24-07-2005, 22:36
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-07-2005, 23:31)
Det är inte så att du råkar ha en pimpinellros? Kännetecknet för en pimpinellros brukar just vara att deras nypon blir svarta istället för röda.
Om jag det visste! Har försökt artbestämma rosen men jag vet inte!!!
Det finns även förädlade sorter, en del av dem har dubbla blommor och blommorna kan vara lite blekrosa.
bikiv
25-07-2005, 07:51
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-07-2005, 23:47)
Det finns även förädlade sorter, en del av dem har dubbla blommor och blommorna kan vara lite blekrosa.
Bilden på nyponen i länken liknar inte nyponen på vår buske! Kan det vara så att det är en förädlad Pimpinell där även nyponen förändrats?
Här är några bilder på vår buske
Cilla
25-07-2005, 16:04
Jag tycker inte detta ser ut som Pimpinellen Plena även om den har likheter. Plena får svarta nypon och en del brukar falla av. Det kanske är en Nevada?
Sök med det ordet så får du se Åsas bilder på ennes Nevada för att jämföra.
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2005, 17:03
Njae blir det nypon är det nog inte Nevada, Nevada brukar inte vara så villig att sätta nypon, jag har testat ett år att inte plocka bort det vissna för jag ville ha frön men jag tror jag bara fick runt 2 nypon och de hann inte mogna.
Bladen på rosen tycker jag dock ser ut som den typen av blad som finns på många pimpinellrosor.
bikiv
25-07-2005, 20:51
Jag har tittat på dina bilder Åsa och nog liknar busken och blommorna, Nevada!
Men så är det nyponen. Tog en bild idag innan jag plockade bort hundratals svarta, skrumpna, torkade (?) nypon. Innan nyponen svartnar blir skaften liksom gul-oranga och ramlar så fort man nuddar dem. Ganska många satt dock fast och gick inte att rycka loss. Detta talar väl förmodligen för att att det inte är en Nevada?
Kan nyponen ha torkat? Vi har ju fått ca 60 mm regn denna vecka...
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2005, 21:01
Får du rosa blommor på busken senare under säsongen Nevada brukar helt plötsligt efter det stora floret producera rosa blommor när det blir lite soligare och varmare.
Såhär såg blommorna ut på Nevada i augusti i fjol
bikiv
25-07-2005, 21:21
Jo, den brukar blomma om med några enstaka blommor, dock inte rosa! Att den blommar om igen har jag trott att det beror på att jag brukar ta bort nyponen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.