Mathias T
Vi håller på att bygga nytt hus och ska anlägga en ny trädgård. Jag funderar på det här med bevattning. Jag såg i en butik nåt system som Gardena hade för automatisk bevattning. Nån som har några erfarenheter av sådana saker? Om man ska gräva ner en massa saker så kan det ju vara lämpligt att göra detta innan man påbörjar anläggandet av trädgården.
Vad finns? Vad bör man tänka på? Länktips?

Vidare så har jag funderat på trädgårdsbelysning. Det kan ju också vara lämpligt att planera in innan trädgården är klar. Åtminstone att lägga ut lite kabelrör.
Nån som har erfarenheter? Länktips?
Lynn
Vi har en väldigt enkel, och vacker, bevattning. Vi har lagt en slang i blomlandet med snabbkoppling i ena änden och stopp i andra. Sedan har vi skurit små hack i slangen på flera ställen. När man sen kopplar på vattnet bildar det små "fontäner" som vattnar över hela landet. Vackert, enkelt och billigt. Lycka till!
kristerh
Annars finns ju "droppslangen" den som det sipprar/svettas ut lite vatten ur, jag har den nergrävd på de törstigaste ställena i trädgården och det fungerar bra.
krister
Boyracer
Har precis börjat lägga ner mitt bevattningssystem. Jag återkommer när jag vet mer!
Xelma
Håller också på att planera bevattning. Jag måste bara få klart vad det kan kosta med egen brunn, det avgör var fördelaren ska vara.

Gå in på gardenas hemsida, där finns all info. En kollega till mig har det sen 10 år och är nöjd. Glöm dock inte tömma systemet innan vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon