Stan2003
07-04-2003, 09:50
Är det ngn som har erfarenhet av att odla dill/persilja inomhus (i köksförnstret)? Det är vårt första försök och växterna hittills är mycket klena med stjäkar som inte står rakt upp. Vad gör vi för fel? Skall man sätta en eller flera fröer i varje grop och hur stor skall avståndet mellan plantorna vara?
Cheers,
Stan and Julia
Ingrid på Västkusten
07-04-2003, 12:17
Ljus? Vad har Ni för ljuskälla? Och hur varmt är det?
Undrar Ingrid
Stan2003
07-04-2003, 12:31
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 07-04-2003, 13:17)
Ljus? Vad har Ni för ljuskälla? Och hur varmt är det?
Undrar Ingrid
Ljuskällan är ljuset från fönstret och när de lutar åt det hållet så vänder vi lådan 180 grader. Det är vanligt rumstemperatur, dvs +21-23C. Ideala förhållanden, eller?
Katti med torpet
07-04-2003, 13:07
Har sått både dill och persilja under lysrör i köket. Efter att de grott har jag öppnat fönstret på glänt så det är ca 15-18 grader.
Persiljan som jag sådde i febrari växer som ogräs, den grodde efter bara ett par dagar. En näve har redan åkt i stekpannan och mer lär det bli om det fortsätter i den här takten.
Dillen därimot är ett sorgligt kapitel. Långa gängliga spröt som lägger sig. Säkert en dm till första bladparet, nä det blir nog ingen hitt, inte hos mig i alla fall.
Har också sått timjan, basilika, oregano och en massa annat skoj. Det mesta växer bra speciellt oregano och timjan. Rosmarin och Fransk dragon har jag därimot köpt sticklingar av.
Åsa, mälardalen zon 2
07-04-2003, 13:59
+20 är för varmt för dill, bättre med +15-18C, utan extra belysning kan det ev. vara bra att sänka temperaturen ännu mer, kanske +12-15C.
Även persiljan bör odlas i lägre temperatur.
Allt handlar om balans mellan ljus och temperatur, har man bra ljus med bra kvalite kan man odla lite varmare, är ljuset sämre får man kompensera med lägre temperatur. Det vi upplever som ett ljust fönster är det inte säkert att växterna tycker är ett ljust fönster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.