Inga från Närke
Ni som tar så fina bilder på djur och blommor m.m. har ni digitalkamera under 2000:-?
Jag skall köpa en och det finns en som jag tror är bra )en arbetskamrat har en) den heter
KONICA MINOLTA Dimage Z10 den kostar på OnOff 1740:- med 3,2 megapixels CCD, 8x optisk zoom, snabb autofokus och en uppstartstid på endast 0,5 sekunder!
Vad tror ni om den?
labarradepan
har ingen aning om denna kamera. Vill du inte köpa den via nätet iställe brukar vara bättre pris än i handeln?

Typ www.netonnet.se du kan även jämnföra priserna via www.pricerunner.se

Jag håller på själv att leta efter en nya digital kamera, priserna har gått ner lite nu. Köpte min HP för 2 år sen o redan nu är det stor skillnad.

hoppas nån annan kan ge dig tips och hjälp. Hör av dig vad du köpt sen. rolleyes.gif
Castea
3,2 megapixel är väl litet klent. När jag skulle köpa digitalkamera fick jag rådet av en kompis som är proffsfotograf att för bildkvalitetens skull inte köpa något under 4 megapixel.

Jag köpte min digitalkamera på nätet: Pixmania

Där fick jag kameran 1000 kr billigare än i vanlig butik.
Hannele
CITAT (Castea @ 25-07-2005, 10:01)
fick jag rådet av en kompis som är proffsfotograf att för bildkvalitetens skull inte köpa något under 4 megapixel.

Deras råd kan man strunta i (dom fotar dessutom oftas i RAW-format, vilket kräver mycket minneskort och pixlar).
Proffs jobbar alltid med sina bilder i Photoshop och liknande,
de gör inte många nybörjarfotografer.

Viktigaste för en blomsterfotografen är väl närbildsinställningen.
Inga, den kameran kan mycket väl passa för dina behov.
Anki på Öland
CITAT (Inga från Närke @ 25-07-2005, 07:54)
Ni som tar så fina bilder på djur och blommor m.m. har ni digitalkamera under 2000:-?
Jag skall köpa en och det finns en som jag tror är bra )en arbetskamrat har en) den heter
KONICA MINOLTA Dimage Z10 den kostar på OnOff 1740:- med 3,2 megapixels CCD, 8x optisk zoom, snabb autofokus och en uppstartstid på endast 0,5 sekunder!
Vad tror ni om den?

Tror som Hannele att den kommer att vara alldeles utmärkt att ta bilder av blommor och djur till vardagsbehov. Min kamera är också 3,2 megapixels och min gamla som jag också använder ibland är 2,0 och det blir också bra kort för mina behov.
Visst önskar jag också ibland att jag hade en superduperkamera, men som sagt bara för att ta fina vardagsbilder duger den jag har alldeles utmärkt.
Anki
Inga från Närke
CITAT (labarradepan @ 25-07-2005, 09:40)
Vill du inte köpa den via nätet iställe brukar vara bättre pris än i handeln?

Typ www.netonnet.se du kan även jämnföra priserna via www.pricerunner.se

Det är på nätet OnOff som de har det priset på denna kameran. Går jag till affären så är den dyrare.

Det är SÅ svårt att välja bland alla men det jag gillar hos denna är att den känns bra att hålla i. Är som ett litet handtag på högra sidan. Vi får se vad det blir. Funderar på att åka in till OnOff och kolla på den lite mera innan jag beställer på nätet.

Tack alla ni som har svarat. Hoppas jag får lite fler svar av er duktiga fotografer.
Anki dina kort är jättefina så jag tror nog att det räcker med 3,2 till mig också.
Castea
CITAT (Hannele @ 25-07-2005, 10:15)
Proffs jobbar alltid med sina bilder i Photoshop och liknande, de gör inte många nybörjarfotografer.

Å, jo! Photoshop är ett utmärkt program för nybörjare och amatörer också. Det finns många ickeproffs som jobbar med det programmet.

Om inte annat så kan Photoshop fixa till bilder tagna med kameror under 4 megapixel. wink.gif

Lycka till med ditt köp, Inga!
pisanggoreng
CITAT (Castea @ 25-07-2005, 10:01)
3,2 megapixel är väl litet klent. När jag skulle köpa digitalkamera fick jag rådet av en kompis som är proffsfotograf att för bildkvalitetens skull inte köpa något under 4 megapixel.

.

Min förra digitalkamera hade 2 megapixlar, och den uppfyllde de flesta krav man kunde ha på bildkvalitet. Det har blivit en pixelmani den senaste tiden, som man absolut inte behöver haka på. (Jag gjorde det och har nu en 7 megapixels kamera, men det får ju stå för mig.... laugh.gif blink.gif )

Jag tror den du valt ut blir bra, men kolla också de länktips som givits. Kelkoo kan också vara värt att kika på.
stennie
Tack för tipset tongue.gif
Har tittat länge efter en hyfsad kamera till bra pris,för att ta närbilder.
letade efter info om denna på nätet, den verkar mycket lovade bl.a hittade jag denna bild tagen med macro...

macro taget med Z10

Jag har beställt..hoppas den kommer snart biggrin.gif
Hannele
CITAT (pisanggoreng @ 25-07-2005, 13:25)
Det har blivit en pixelmani den senaste tiden, som man absolut inte behöver haka på.
Ja, storleken är inte allt, det hänger lite på fotografen också. tongue.gif
Denna bild har jag bara klippt med gratisprogrammet InfranView.

470x406 pixlar, 36 kB.
Inga från Närke
CITAT (stennie @ 25-07-2005, 14:35)

Det var så lite så. Bra att jag kunde bidraga med något.

Jag har också beställt nu. Det stor 3-10 dagar leveranstid så vi får hoppas att det går så snabbt som möjligt.

Lycka till med plåtningen sedan. Vi får väl jämföra när vi blivit lite varma i kläderna på alla knappar m.m.
amaira
Vad roligt Inga wub.gif Det är säkert en bra kamera. Min kostade en bra bit över 2000:- men har "bara" 3,3 megapixel smile.gif .
Den är ju gammal och uttjänt nu, finns inte längre i handeln (sånt går himlans fort), men jag håller fortfarande på att lära mig funktionerna laugh.gif , en efter en av de som intresserar mig sleep.gif .
AnitaO
Jag har en Sony med just 3.2 megapixel.
Tycker den är fullt tillräcklig för mina amatör-behov.

Pricerunner är inte helt fel att kolla på.
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/

Där man kan göra prisjämförelser med både vanliga affärer och näthandlare.
Hannele
CITAT (amaira @ 26-07-2005, 08:33)
jag håller fortfarande på att lära mig funktionerna  :lol: , en efter en av de som intresserar mig  -_- .

Ja, det är jättebra idé att fota ett tag och sedan plocka fram manualen igen och upptäcka nya saker och funtioner. Sedan kan man inte räkna med att det blir perfekta bilder efter så där tio bilder utan man ska fota mycket; hundratals bilder. Man upptäcker nytt hela tiden; ljus och annat hela tiden. Det är ju så bra med digitalt, man kan slänga dåliga bilder, det kostar inget.
*Felix matte*
Ska bli kul att få se dina bilder Inga från Närke...våran minsting fick idag vår första digitalkamera som har 1,3 milj pixlar och 3x optisk zom.. den har maken haft med sig varje morgonmotionsrunda och bilderna var jättefina. smile.gif
Inga från Närke
CITAT (stennie @ 25-07-2005, 14:35)

Har du fått din kamera ännu? Jag fick min igår 29/7 men ringde och skyndade på den eftersom vi åker på semester på tisdag. Den skulle inte ha kommit förän på torsdag 4/8.
stennie
Jo..Jag fick ochså min igår...

här är ett av mina första tongue.gif Vår "lilla" nalle....

Hannele
Stennie, gôrfin bild, svart hund som är så svårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon