|
Full version: Till Stockholm
Inga från Närke
25-07-2005, 07:04
Skall till Stockholm några timmar den 27 juli med tåg 11,15 och åker 20,07. Min svåger, svägerska och sambo är med, vi skall träffa en kusin till min sambo o svägerska som är där från Finland. Har ni något bra tips att gå till som inte är så långt från centralen att titta på och något bra matställe som inte är så dyrt. Vi är 6 st personer totalt. Jag funderade på Skansen eller Bergianska eller Rosendal men har ingen aning om hur långt från centralen det ligger. Är ju från landet. Vi ska inte titta på något speciellt utan bara sitta någonstans och prata och njuta av naturen om vädret tillåter förståss. Min sambo fyller även år den dagen.
labarradepan
25-07-2005, 08:15
här har jag ätit en gång, fast detta är mer som en pub än en fin restaurang. Du kanske var ute efter en kanon fint ställe?? Jag gillade detta, bra mat i alla fall. Om man ville svänga sina lurviga kunde man gå ner en trapp har jag för mig. http://www.karlsson-co.com/default_restaur...ang.asp?meny=ja
Kattgräs
25-07-2005, 08:42
Rosendals trädgård ligger på Djurgården precis som Skansen. Buss 47 har en hållplats nära centralen och går hela vägen ut på Djurgården. Karta finns på Eniro t.ex. (kartbild från Eniro) Bussen brukar snabbt bli full, men det kommer oftast en till buss en liten stund senare. Resan tar mellan en kvart och 20 minuter. Bergianska ligger norrut, lättaste sättet att ta sig dit från Centralen är med tunnelbanans röda linje mot Mörby Centrum och kliva av vid Universitetet. Sedan får man promenera en liten bit. Själva tunnelbaneturen tar ungefär 10 minuter. Tunnelbanan går med 5-10 minuters mellanrum så här års. Här är en bra länk till lokaltrafiken http://www.sl.se/Kungsträdgården ligger på gångavstånd från Centralen, det går också att åka buss dit men det är knappast prisvärt om det inte är någon i sällskapet som har svårt att gå. I Kungsträdgården finns allt möjligt och där finns även matställen - dock är det dyrt i princip överallt i centrala stan. Gamla Stan ligger också på ganska bra gångavstånd, det är en liten promenad men den är klart sevärd om man gillar att titta på pampiga hus. Gå i så fall längs med vattnet, Strömmen, i vattnets riktning från Centralen. Just vid Centralen och tills man kommit till vattnet är det ganska rörigt och ganska många övergångsställen, men sen blir det mycket bättre. Vid bron till Riksdagshuset kan ni antingen välja att gå rakt fram till Kungsträdgården, eller åt höger till Riksdagshuset på Helgeandsholmen och Gamla Stan med Slottet och alla gränderna. På Helgeandsholmen, bakom/nedanför riksdagshuset från Centralen sett (framför om man är i Kungsträdgården), ligger Medeltidsmuseet med rester från gamla Stockholm (ja, det är den berömda Riksgropen från 70-talet). Där tror jag det finns ett cafe också, med både ute- och inneservering. Länk till Medeltidsmuseet...oj... det blev visst långt det här...  Ha så trevligt i Stockholm och hoppas det inte regnar för mycket på er!
En bättre stockholmskarta på nätet kan man finna här: http://www.map.stockholm.se/kartago/Man kan också söka på adresser och "populära namn"
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2005, 10:11
Skansen är kul men många backar så man får nog inte ha svårt för att gå, jag var på skansen nu när det var +30C så jag såg inte så många djur men de olika gårdarna, kolonistugorna och liknande var fint. Mitt emot skansen ligger Nordiska museet (gratis) som har fina utställningar nu ex. mode, skor, traditioner, hur man dukat bord under olika århundraden och liknande. På promenadavstånd från skansen/nordiska museet på andra sidan djurgårdsbron ligger historiska museet(gratis) jag var där i fredags och tittade på guldrummet, vikingautställningen mm. jag var där i flera timmar det var ganska mycket att titta på. Är ni i gamla stan och strosar och det blir dåligt väder brukar livrustkammaren vara värt ett besök. Här kan man hitta stockholms museer http://www.stockholmsmuseer.com/(när det gäller mat så kan jag nog inte tipsa om så mycket, det brukar vara så mycket att se och göra i stockholm så jag brukar mest äta snabbmat, för det mesta blir det spenatburgare med fetaost och vinbladsdolme nere i hötorgshallen hos Hisar burgare)
Ett trevligt lunchställe i en vacker utomhusmiljö hittar du på Liljewalls på Djurgården. De brukar ha goda sallader till överkomligt pris. Mulle
Inga från Närke
25-07-2005, 10:36
Tack alla ni för tipsen. Det kanske kommer mera under dagen. Kollar med spänning.
Extra info. Det behöver inte vara en fin restaurang bara vi får i oss lite mat under dagen och lite kaffe med en god bakelse frampå eftermiddagen.
kristerh
25-07-2005, 10:46
Om ni skall åka runt med kollektivtafiken köp ett dagskort med SL, det är dyrt att åka kommunalt i stockholm. krister
pialotta
25-07-2005, 12:06
Varför inte åka upp i Kaknästornet ute på Gärdet, där finns en restaurang och ni får utsikt över hela Stockholm. Eller fortsätt med bussen till Blockhusudden och Thielska Galleriet längst ut på Djurgården. Thielska galleriet är alldeles nyrenoverat och har en förnämlig samling svensk och nordisk sekelskifteskonst, ni kan se Munch, Zorn, Liljefors och alla de andra. Där finns numera också ett kafé som serverar hembakt.
Restaurang Blå Porten på Liljevalchs Konsthall, mittemot Skansen, är berömd för sin fina buffé och sitt kakbord. (som även Mulle tipsade om härovanför)
Hagaparken är ju också speciell, där sitter man i gräset och äter picknick eller tittar på det fantastiska Koppartältet. Kanske där finns servering sommartid.
Fast Mulle hade ju glömt det korrekta namnet och skäms...
Björken
25-07-2005, 13:13
Hej! Passar in en fråga jag också när det gäller Stockholm. Har en arbetskamrat som kommer från Bosnien och hon ska åka till Stockholm för att gå till Bosniens ambassad och få sitt pass fixat. Hon kommer med tåg och har ganska begränsat med tid. Snälla finns det någon som kan svara mig hur långt från Centralstationen som Birger Jarlsgatan 55 ligger och om det inte är lagom gångavstånd kanske kan ge mig besked om lokaltrafik som går dit.
CITAT (Björken @ 25-07-2005, 14:13) Hej! Passar in en fråga jag också när det gäller Stockholm. Har en arbetskamrat som kommer från Bosnien och hon ska åka till Stockholm för att gå till Bosniens ambassad och få sitt pass fixat. Hon kommer med tåg och har ganska begränsat med tid. Snälla finns det någon som kan svara mig hur långt från Centralstationen som Birger Jarlsgatan 55 ligger och om det inte är lagom gångavstånd kanske kan ge mig besked om lokaltrafik som går dit. Det går bra att gå dit, om man söker på adresser i http://www.map.stockholm.se/kartago/ (uppe i högra hörnet "adresser i stockholm", sök på "Birger Jarlsgatan" och välj sedan nr 55 och klicka på "Visa Birger Jarlsgatan 55 på kartan"). Även i SL:s reseplanerare http://reseplanerare.sl.se/ kan man numera skriva in gatuadresser, eller välja från karta.
kristerh
25-07-2005, 13:40
CITAT (KURT @ 25-07-2005, 14:31) Det går bra att gå dit, Fast det är en bra bit att gå...  Birger Jarlsgatan är väldigt lång så det är svårt att tipsa om hur man tar sig dit, gör som Kurt skriver gå in på sl:s reseplanerare fast den ger lite skumma svar i bland, jag skulle nog ringa SL på tel:08-600 1000 och prata med någon planerare. krister
Inga från Närke
25-07-2005, 15:55
Tack än en gång för alla tipsen. Nu är det bara att hålla tummarna att det inte regnar. Just nu ser det lovande ut här men men det är lite kvar till onsdag.
ca 2 km mellan centralen och Birger jarlsgatan 55 Se den andra kartbilden.
Björken
25-07-2005, 16:18
Tack snälla för er stora tjänstvillighet, nu ska hon nog kunna hitta sig fram.
pialotta
26-07-2005, 07:49
MULLE; inget att skämmas för, Liljevalchs borde byta namn med den knäppa ,och synnerligen antika stavningen av sitt namn!!
Här kommer ytterligare ett förslag: Fåfängan, med utsikt över hela stan. Titta på deras hemsida där finns vägbeskrivning, meny o s v. Om vädret tillåter och man orkar en promenad i uppförsbacke är det kanon att sitta där och njuta både av utsikt och mat... inte så dyrt heller!
www.fafangan.se
MoniqueÖ
26-07-2005, 09:16
CITAT (bikiv @ 26-07-2005, 09:19) Här kommer ytterligare ett förslag: Fåfängan, med utsikt över hela stan. Titta på deras hemsida där finns vägbeskrivning, meny o s v. Om vädret tillåter och man orkar en promenad i uppförsbacke är det kanon att sitta där och njuta både av utsikt och mat... inte så dyrt heller!
www.fafangan.se Fåfängan har en lååååång backe som kan kännas lite jobbig! Men kolla ifall flaggorna är hissade -"Välkommen opp när flaggan är i topp!" För endast då är det öppet. I princip alla Nacka-bussarna stannar på Londonviadukten som är på syn- och behändigt promenadavstånd. Vidunderlig utsikt och gott kaffe med dopp...Även lite annat att äta. Hpl Danvikstull som kan kännas närmare är dock indragen pga arbeten på Danviksbron. Trevlig stockholmsvistelse /Q
Det går även att ta sig dit med bil. Taxi från Slussen eller Centralen kan inte kosta så mycket...
Inga från Närke
28-07-2005, 21:23
Tack alla ni som tipsade om var / hur och så i Stockholm. Har sparat tipsen till en annan gång om bara jag och sambon åker för då bestämmer jag Tyvärr var ingen mera i sällskapet intresserad att kolla blommor m.m. så det blev inget med det. Vi var i gamla stan och gick runt lite och sedan förbi Slottet, jag ville gå in där men ingen annan. Pratade med högvakten en stund det var en tjej. Kul att det har ändrats lite på den fronten. Hon berättade att de var 3 stycken tjejer i hennes grupp. Vi var sedan i Kungsträdgården. Kl. 16,00 var det lite okända artister som skulle hålla på till kl. 21,00. Vi lyssnade en stund, det var en hyllning till Olle Adolfsson. En del sjöng falskt men det var kul ändå. Vi tog en matbit på restaurang Victoria och det var inte billigt. Visserligen var vi 6 personer och det gick på 1019,00. Men skit samma det var min sambos födelsedag, hans kusins dag före bröllopsdagen och vi var i Stockholm. Något ska man unna sig. Men man sitter ju och jämför. Ta t.ex. min sambo åt stekt strömming, potatismos och en cola det kostade 138:-, där vi bor kostar det 50:-. Tack än en gång.
*Felix matte*
28-07-2005, 21:31
I Borås har jag en favoritrestaurang... heter Thai... nånting lunchbuffe kostar bara 60kr och de har sååå mycket och god mat
kristerh
29-07-2005, 08:48
CITAT (Inga från Närke @ 28-07-2005, 22:23) Vi tog en matbit på restaurang Victoria och det var inte billigt. Visserligen var vi 6 personer och det gick på 1019,00. Men skit samma det var min sambos födelsedag, hans kusins dag före bröllopsdagen och vi var i Stockholm. Något ska man unna sig. Men man sitter ju och jämför. Ta t.ex. min sambo åt stekt strömming, potatismos och en cola det kostade 138:-, där vi bor kostar det 50:-.
Tack än en gång. jag tycker inte att notan på 1019:- för 6 personer var speciellt dyrt, nu vet jag inte vad ni åt men en köttbit på restaurang är dyrt. krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|