adde
vem äger frukten på grenen som hänger över från grannen ? jag eller grannen.Om man besväras av grannen grenar som hänger över på min mark kan jag klippa bort dom eller skall grannen göra det
Vad har man för laglig rätt att bli av med dom alt. hur går man tillväga?
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller beskärning ska man ha rätt att ta bort grenar och rötter som tränger in på tomten MEN man måste först prata med den som äger trädet och ge den personen chans att komma in på din trädgård och ta bort grenar och rötter först under lämplig årstid. Är grannen ovillig att komma in och klippa bort så ska man tydligen ha rätt att klippa bort grenar som sticker in på tomten ifall det skapar olägenhet.

Med tanke på hur dåliga de flesta människor är på att ta hand om all frukt på träden så tror inte jag grannen bryr sig om du tar lite frukt som är på din sida. Men lagligt sätt så tror jag frukten som hänger in på din sida fortfarande hör till grannen.
adde
OK problemet är att jag inte vill ta tillvara all frukt & löv som hamnar på min gräsmatta. Har i flera års tid bett att dom skall klippa bort det som hänger över, för jag vill inte kratta deras frukt , löv & kvistar . Dom har inte gjort nått nån gång utan blir bara spydiga.Så jag kan alltså klippa av allt som hänger över? utan att jag kan bli skyldig till något.
Big Gardener
Google is your friend:
Jordabalken

Saxat:

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är nog ganska bra att tala om för grannen tydligt ex. att enligt jordbalken får jag klippa bort grenar som hänger in på min tomt vilket jag kommer att göra detta datum xxxxx, vill du ta bort grenarna själv har du till detta datum på dig att göra det. Och sedan kan du lägga till att enligt nya rön mår fruktträd bäst av att beskäras under JAS (Juli, Augusti, September) ifall de börjar tjafsa om valet för beskärningstid. Om de då inte har klippt bort grenarna vid sagt datum är det bara att hugga in. (ha skriftligt bevis ifall du tror att grannarna är den typen som kan börja tjafsa i efterhand om att de inte fått någon information)
KURT
Det finns också en artikel här på Odla om "Grann-juridik".
AnitaO
Intressant läsning, hade faktiskt själv tänkt ta upp diskussionen.
Vi har ett bigaråträd som hänger över på våran tomt, och det är enormt högt.
För att komma åt all frukt måste man i princip ha en kranbil.
Någon stege av den dimensionen tror jag inte finns att uppbringa.
Det innebär att jag snart kommer att ha mängder av bigaråer kladdande på min gräsmatta.

Det är första året vi bor här, så jag tänkte avvakta lite och se vad som händer.
Men dom har inte ens börjat att plocka bären på sin egen sida, och dom är snart övermogna.
Så jag gissar att dom inte heller har för avsikt att komma in till oss och plocka bär.

Jag plockade faktiskt några liter igår och tänkte koka lite saft rolleyes.gif
Men att komma åt allt, är en omjölighet på grund av trädets storlek.
noora
CITAT (AnitaGg @ 26-07-2005, 08:35)
Intressant läsning, hade faktiskt själv tänkt ta upp diskussionen.
Vi har ett bigaråträd som hänger över på våran tomt, och det är enormt högt.
För att komma åt all frukt måste man i princip ha en kranbil.
Någon stege av den dimensionen tror jag inte finns att uppbringa.
Det innebär att jag snart kommer att ha mängder av bigaråer kladdande på min gräsmatta.

Det är första året vi bor här, så jag tänkte avvakta lite och se vad som händer.
Men dom har inte ens börjat att plocka bären på sin egen sida, och dom är snart övermogna.
Så jag gissar att dom inte heller har för avsikt att komma in till oss och plocka bär.

Jag plockade faktiskt några liter igår och tänkte koka lite saft rolleyes.gif
Men att komma åt allt, är en omjölighet på grund av trädets storlek.

Om det är söta bigarråer kommer nog fåglarna och äter upp dem snart smile.gif Sedan får du bara en massa bigarråkärnor i din gräsmatta...
SannaLasso
Jag håller just nu på med ett idiotprojekt - att dra loss alla små grästuvor och övrigt ogräs som täcker stora delar av min grusade garageuppfart. Jag har mycket kvar trots att jag hittills rensat i drygt 7 timmar effektiv tid. Ryggen värker men jag skall ut igen om en stund när "Sommar" börjar - det går an att sitta och rensa medan man lyssnar på radion. smile.gif

Det har blivit mycket jord för ogräset att växa i genom grannens ek som fällt löv och ollon och småkvistar som förmultnat i gruset. Eken sågades ner i våras så nu slipper jag kratta upp efter spillet i höst- härligt!

Gör som någon redan skrivit - tala om för grannen att och när du skall såga ner de störande grenarna. Jag har för mig att körsbär/bigarråer helst skall beskäras just efter skörden så nån gång i augusti blir i sådana fall bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon