Full version: Ogräs i komposten?
Alli
Har just rensat bort fyra stora lövkorgar med bla tistlar och brännäslor. Kan man lägga dessa i komposten, eller resulterar det i att man får en massa mindre trevliga frön med sig till framtida odlingar med kompostjorden? sad.gif unsure.gif
Har två komposter, en som gränsar mot grannens tomt och en som står i skogskanten bakom huset. Kan ogräset sprida sig till grannens trädgård om jag lägger det i den komposten? unsure.gif
KURT
Rotogräs (t ex tistlar) kan gärna ligga och torka ett par dagar öppet, innan man lägger dem i komposten, då förhindrar man att rotdelarna kan börja växa. Ogräsfrön är oftast så vanliga att man behöver bekymra sig om de kommer i komposten, har man också bra kompostering så dör också de flesta frön där.
Alli
Tack för svaret!
Hmm, vet inte om jag har "bra" kompostering, är helt ny på allt vad komposter heter. Jag har bara fortsatt på den hög som fanns i trädgården när vi flyttade in... unsure.gif
Fast med tanke på hur mycket tistlar som finns i trädgården nu, så lär inte några till göra någon större skillnad rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon