mulle
Jag har haft höns i många år men först nu lämnat kvar några ägg för att ruvas. Igår kom tre kycklingar...
En är gul, två är grå.
Jag har olika höns, en salig blandning av vanliga vita, specialavlade svarta, grå, bruna och dvärghöns. (Jag har under årens lopp fått hönor av olika människor).
Det fanns också olika ägg i redet som ruvades, små och stora, bruna och vita.
Jag har tre tuppar, en av dem är en lurvig vit dvärgtupp som ser ut som en 60-tals hippie i afghanpäls... De andra är färggranna storvuxna herrar.

Nu undrar jag om jag har någon möjlighet att räkna ut vem som är kycklingarnas mamma och/eller pappa. Eller, med andra ord, vems gener är starkast - tuppen eller hönans.
wacko.gif
Om en stor brokig tupp befruktar en liten vit dvärghöna, vad blir resultatet?

Och en fråga till. Det finns fortfarande ägg kvar i redet men hönan har slutat ruva och begett sig ut med de tre små. Är det nu kört med de äggen eller kan det komma ytterligare någon kyckling via efterkläckning?

Och, ja, de är vansinnigt söta.
wub.gif
Rosplanteringen fick vänta igår kväll för att vi bara måste sitta på hönsgårdsbänken och titta på hur mamman kämpade för att lära de små gå in till natten.... Gissa om vi fick skratta!
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Mulle
tuppmamman
Jag har haft höns i många år (dock inte nu) och kycklingar också. Jag ska försöka svara lite.

Det där med generna kan jag inte svara på, ingen aning.

Lades alla äggen ut samtidigt? I så fall kan de ev kläckas om de får fortsatt värme, men om de redan kallnat så är det säkert dött inne i äggen, om de nu var befruktade.

Ett år hade vi två ägg som "blev över" så. MIn dotter gick med dem i BH:n/armhålan ett dygn, och ett ägg kläcktes faktiskt, men det lilla livet dog senare.
mulle
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det måste vara en häftig känsla att kläcka en kyckling i BH:n....

Äggen lades i olika etapper och de som blev kvar hann nog kallna igår. Antagligen är de klara för komposten men jag ger dem ett dygn till i alla fall.

Jag såg aldrig hönan komma ut medan hon ruvade men hon måste ju ha ätit något. För de andra hönorna in mat till en som ligger på ägg?

Mulle
amaira
Hönan går ut och äter det lilla hon behöver medan hon ruvar. Kanske passade hon på när ni inte såg, just för att hon inte ville att "någon" skulle komma åt äggen när hon inte var där? Man kan aldrig veta med höns, de är "smartare" än man kan tro.
Vad gäller "hönsgöromål" är de intelligenta biggrin.gif Ingen kan vara så bra på att vara höna, som en höna!!!

Genetiskt kan ni nog bara lista ut vem vilka som är föräldrarna, om någon av kycklingarna har något typiskt drag som bara en av era andra höns har. Om de andra dessutom är släkt, så kan det vara ett "vilande" drag som inte syns hos föräldern. Så vilka de biologiska föräldrarna är, är inte lätt att veta som du märker.
mulle
Hon som är "mamma" är den enda grå vi har så jag utgår ifrån att hon har kläckt två av sina egna ägg.
De två stora tuppherrarna har en mycket strikt uppdelning av när och hur och vem som får sätta på vem (enligt någon logik som vi ännu inte har lyckats lista ut ) så vi är ju lite nyfikna på om vi kan se släktdrag...
biggrin.gif
Och lika nyfikna på vems den lilla gula kycklingen egentligen är...
Och - naturligtvis - om vi får tuppstek i höst eller fler värphöns...
tongue.gif
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon