tuppmamman
Vi ska göra om i vår trädgård, bl a nya gångar. Där tänkte vi lägga nån form av markduk och sen singel. Sen ska vi fixa några vildvuxna släntrabatter. Tänkte ta bort det som växer, lägga duk och sen stora stenar och singel/grus. Kanske plantera några stenpartiväxter, men mest ha sten för att slippa rensa ogräs.

Vår tomt ligger i anslutning till en allmänning/äng med MYCKET ogräs, det bara väller in till oss. Vår tomt är lite upphöjd (därav slänten) och det verkat ligga ogräsrötter (tistel, kirs, kvickrot, mm; allt) under matjorden, i leran, som bara inte går att rensa bort. Alltså måste det täckas och anläggas nytt ovanpå.

Nu till den stora frågan: vad ska vi har för sorts duk? Ska vi ha samma överallt, eller olika? Priset är ju också av intresse, det är ganska stora ytor som ska täckas.

När man surfar och pratar runt så verkat endel väldigt förtjusta i geotex-varianten, andra säger att den är värdelös och att det växer igenom. En del talat sig varma för den plastiga vävda varianten, andra säger att den trådar sig och spricker av skörhet.

Vad ska vi välja? Ge mig era bästa råd, tips och erfarenheter. Snälla...
violina
Har provat den plastiga vävda (svart med gröna trådar) och den var skit. Tistlar, åkerfräken och Kvickrot växte igenom direkt. En annan från Bauhaus som jag provat (jättetunn och helt svart, material?) lade jag på gräsmatta och täckte med singel i våras, och den har fungerat förvånansvärt bra. Men jag tvivlar på att den skulle stoppa mina tistlar på ett annat ställe.

Jag undrar hur geotextilen ser ut. Kan ingen visa en bild?
Åsa zon 6
Jag har använt geotex både under plattläggning och i rabatt. För mig har det fungerat jättebra. I rabatten har en del rötterna växt igenom nedåt men inget kommer nerifrån och upp (utom en rot från min stora bollpil men vad stoppar en sådan?). Tyvärr har jag ingen bild på geotexen, men åk till närmsta byggvaruhus och titta. Jag har använt samma som man använder runt dräneringsrören runt huset.
kerstin z5-6

Geotex .. inte den luddiga -mattliknande utan de stelare .. inte ett ogäs växer igenom förutsatt att den täcks med minst 10 cm grus eller annat .. ca 7 kr kvadratm på byggvaruhus
uno
Det enda som gäller är geotextilduk. Om Du behöver duk för att täcka några 100 m2 kan det vara idé att söka kontakt med en anläggningsfirma
och kanske kan få ett hyfsat pris. Men oavsett priset, det är Geotextilduk som gäller.
Gåsis
Köpte nåt som liknar geoduk på byggmax, inte har det växt några ogräs igenom detta år i alla fall.

/Åsa
tullmejs
Ja, det är råddigt att få klara besked. Drömmen vore en seriöst upplagd oberoende långtidsstudie av alla geotextiler med alla ogräs :-)

Det finns något som kallas termiskt behandlad geotextil. Som ska vara det bästa vattengenomsläppliga rot o skott-skyddet. Inte ens den uppges vara 100% effektiv mot åkerfräken och kvickrot. Men bra. Antagligen dyr.
ingmet
Jag köpte markväv på K-Rauta. Svart-grå till färgen och ganska styv men absolut inte svårhanterlig. Har för mig att det var 2x15 meter i en rulle för ca 350 kr. Fanns även andra mått...
Xelma
Vi har använt den svarta med gröna linjerutor. Där växer liljekonvalj och höstanemon igenom underifrån. Vi har iof bara 5 cm grus ovanpå.

Det får bli en avgränsning till liljekonvaljerna innan markteglet läggs.
tuppmamman
Tack för alla svar - så långt.

Det verkar som det lutar åt geotextil då, när man läser era svar.

Ni får gärna lägga in fler åsikter, jag kollar av här då och då.

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon