Full version: Rosa vårstjärna
mulle
Vet någon om Chionodoxa forbesii "Pink Giant", som säljs via Eurobulb, klarar zon 3 hos oss?
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
Vårstjärnorna brukar gå bra i södra och mellersta sverige åtminstone så zon 3 borde den klara utan problem. (Pink Gigant säljs även i sverige så det verkar inte vara någon ömtåligare sort)
mulle
Tack! Vem i Sverige säljer den?
Åsa, mälardalen zon 2
Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik har den t.ex. (själv har jag bara en okänd blå sort som jag aldrig planterat den bara dök upp av sig självt och det verkar som om den trivdes för nu har jag ganska många.)
Caprice
Läste lite om den på nätet, ska klara climate zon 4, dvs -32 grader...??

Då är den ju härdig i stort sett hela sverige...

Info:
Tulip World
mulle
Jag hittade också sidor nu - den låter så fin. Dessutom är det verkligen ont om rosa lökväxter, de går mest i blått, gult och vitt!
Jag ska definitivt satsa på "Pink Giant" i höst!
Tack
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
Om du är ute efter rosa lökväxter så finns det ju även sorterade färger av spansk klockhyacint så man kan köpa påsar med bara rosa och här hos mig verkar de iallfall trivas (jag har blandat rosa, blått, vitt) + tulpaner finns ju såklart i rosa.
mulle
Tulpaner har jag, nu ska jag bums ut på nätet och leta efter spansk klockhyacint...
wub.gif
(Jag har ett långt grått plank som har haft rosa sällskap sedan tulpanerna blommade - just nu med klematis. Jag vill tidigarelägga den rosa säsongen nästa år...)
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
Den spanska klockhyacinten har det vetenskapliga namnet Hyacinthoides hispanica den säljs dock fortfarande på många håll under sitt gamla namn Scilla hispanica.

Verberghe (Eurobulb) säljer den under det nya namnet och de har sorterade färger.

Lilla Fiskaregatan säljer klockhyanten under det gamla namnet så man hittar den i gruppen Scilla.
kerstin z5-6
Härdig hihi -självklart -den har stått här ettt bra tag nu smile.gif
Jejja
Den har klarat sig väldigt bra hos mig i Luleå också, ända tills rådjuren kom på besök precis innan knopparna skulle slå ut... De förbenade djuren åt upp varenda knopp!!! mad.gif Gissa om jag hade lust att mörda...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon