Full version: Harjäveln!
fifi
Hjälp!

I morse såg jag att gnagskyddet av plast till mitt körsbärsträd låg vid sidan av och att det var gnagskador på stammen. Tack och lov inte runtom, bara uppifrån och ner på ca 5 cm. Hur är det bäst att skydda den skadade stammen? I panik fick den ett bandage tyg med vax och sedan gnagskyddet på igen nu fastsatt med järntråd. Räcker det eller var det tokigt gjort? Jag är rädd för rötskador eller svampangrepp på stammen.

Fifi
kristerh
Om det är en mindre gnagskada behöver du inte göra nåt, trädet läker snabbt av sig själv, om det är en större skada kan du köpa nåt av de sårläknings salvor som finns i trädgårdshandeln.
krister
Big Gardener
Jag skulle definitivt avråda från alla sårläkningssalvor för att smeta över skadade partier på träd. Att applicera sårläkningssalvor stänger fukt inne på ett alltför effektivt sätt och risken finns att röta uppstår.

Bättre är då att ta en vanlig svart plastsäck och klippa ut en lagom stor ruta så att den kan täcka skadan. Därefter fäster man den löst över skadan och låter sitta kvar under några veckor. Plaster får inte sitta hårdare än att viss ventilation kan förekomma.

Dessutom bör man se till att trädet mår så bra som möjligt för att kunna bilda ny bark. Se till att marken närmast stammen är bar så att ingen vattenkonkurrens uppstår. Gröngödsla och vattna.
fifi
Tack för hjälpen.
Med er hjälp så har den värsta paniken lagt sig.
Tänk er att man har fått ett körsbärsträd att växa och överleva här i zon 7 på gränsen till 8 och så kommer en hare och saboterar alltihopa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon