_weronica_
wub.gif

Hej

Jag undrar hur man odlar passionsfrukter och stjrnfrukt???
Kom med s mnga tips och rd s mjligt, Om hur odlingen och skttslen gr till!!!! smile.gif (som vrme fukt nring m.m.)

Tack p frhand

MVH

Weronica wub.gif

Ps. kan man ta fr frn passionsfrukten som man kpt i affren? mste dom tvttas o torkas innan de ss???
Sulawesii
Passionfruktsfr frn butiken gr utmrkt. Tvtta och torka dem frst.

Min Passionfrukt fr rtt bra med ljus och jag lter den aldrig torka ut helt och hllet. Lter den st med lite fuktigare jord p sommarhalvret n p vintern.
Den vill grna st svalare vintertid, men min str i rumsvrme ret om och det har funkat bra.

Har lrt mig hr p odla att frna gror snabbare med undervrme. Det har ej jag haft och mina har tagit ca 2 mnader p sig att gro.

Stjrnfrukt vet jag ingenting om.
serx
Stjrnfrukten r lite kinkig som liten och vill inte ha s mycket vatten (iaf enligt min uppfattning).
Passion fick jag upp mnga utav, stjrnfrukten bara tv varav en dog som liten, den andra ser ut att m bra. kul vxt, lite annorlunda:)
jegi
Stjrnfrukt har jag haft ngra stycken och tycker dom r rtt ltta att driva upp. Bladen flls in och ut efter ljuset.
Har en nu som r ca 2 r. Fr vl "normalt" med vatten. Dom blir i ett fnster inomhus lnga och gngliga. Tipset d r att kapa toppen s att den blir flerstammig och lite fylligare.
Gr bra att ha ute under sommaren.
_weronica_
r det bara att lgga frna i jorden och stta krukan varmt s ska de gro eller???
Hur lngt tid tar det innan den gror??

Mvh

weronica wub.gif
jegi
Pula ner frna i en kruka med ordentligt fuktad jord. Tck med en plastpse som du perforerat ett antal hl i. Stll den varmt.
Minns inte hur lng tid det tog p sig, men uppskattningsvis ett par-tre veckor.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon