_weronica_
wub.gif

Hej

Jag undrar hur man odlar passionsfrukter och stjärnfrukt???
Kom med så många tips och råd så möjligt, Om hur odlingen och sköttslen går till!!!! smile.gif (som värme fukt näring m.m.)

Tack på förhand

MVH

Weronica wub.gif

Ps. kan man ta frö från passionsfrukten som man köpt i affären? måste dom tvättas o torkas innan de sås???
Sulawesii
Passionfruktsfrö från butiken går utmärkt. Tvätta och torka dem först.

Min Passionfrukt får rätt bra med ljus och jag låter den aldrig torka ut helt och hållet. Låter den stå med lite fuktigare jord på sommarhalvåret än på vintern.
Den vill gärna stå svalare vintertid, men min står i rumsvärme året om och det har funkat bra.

Har lärt mig här på odla att fröna gror snabbare med undervärme. Det har ej jag haft och mina har tagit ca 2 månader på sig att gro.

Stjärnfrukt vet jag ingenting om.
serx
Stjärnfrukten är lite kinkig som liten och vill inte ha så mycket vatten (iaf enligt min uppfattning).
Passion fick jag upp många utav, stjärnfrukten bara två varav en dog som liten, den andra ser ut att må bra. kul växt, lite annorlunda:)
jegi
Stjärnfrukt har jag haft några stycken och tycker dom är rätt lätta att driva upp. Bladen fälls in och ut efter ljuset.
Har en nu som är ca 2 år. Får väl "normalt" med vatten. Dom blir i ett fönster inomhus långa och gängliga. Tipset då är att kapa toppen så att den blir flerstammig och lite fylligare.
Går bra att ha ute under sommaren.
_weronica_
Är det bara att lägga fröna i jorden och sätta krukan varmt så ska de gro eller???
Hur långt tid tar det innan den gror??

Mvh

weronica wub.gif
jegi
Pula ner fröna i en kruka med ordentligt fuktad jord. Täck med en plastpåse som du perforerat ett antal hål i. Ställ den varmt.
Minns inte hur lång tid det tog på sig, men uppskattningsvis ett par-tre veckor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon