Anno
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/convolvula...ys/calysep.html

Hur ska jag få bort min snårvinda som helt tagit över efter jag var borta i tre veckor på semester. Detta känns som en ojämn kamp, jag vet inte ens varifrån jag fick den... Har jag ärvt den från någon granne eller har fåglarna kommit med den. Första gången jag på allvar funderat på att ta till Round Up eller Liknande.

Har någon lyckats få bukt med den här till synes harmlösa men helt hemska rotogräset?? mad.gif
Sulawesii
Min mamma har kämpat i flera år för att bli av med sin..... fast då för hand och ej med nåt starkare.
Fenja
Använd Round up, det är ett hemskt ogräs.
Mvh
Fenja
Sommartorparn
Jag läste någonstans ett tips:
Om du sätter ner en massa bambukäppar där dom växer så kommer dom att slingra sig upp på dom. Sedan kommer du lättare åt att spruta på. rolleyes.gif
Gossen Ruda
Jag brukade låta dom växa nån meter. Sen snurrade jag försiktigt upp dom från växterna dom klättrat på, vindade ihop dom i en hög som jag la på en tidning. Sen var det bara att spruta, vända och spruta igen. OBS "brukade", jag tror jag har lyckats utrota den nu. Det går inte att rensa bort rötterna, alltid är det nån rotbit kvar, som dessutom kan sticka iväg nån meter innan den skickar upp nya skott ovan marken.
Big Gardener
I en tidigare rabatt jag hade plockade jag bort varenda ovanjordisk del plus de rötter jag kom åt och lät inget komma upp någon längre tid. Huvudrötterna går djupt och försöker man komma åt dem så släpper de de uppskjutande skotten så att man inte kommer åt något.

Efter andra säsongen började jag märka en avmattning i tillväxten och efter tredje växtsäsongen var den borta. Utarmning av växten samt marktäkning fungerar även om det tar tid.
tulle
Hej Anno
Kan jag inte få en bit av dig. Vill så gärna ha den. Jag skämtar inte, maila mig.
Hälsn
tulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon