Full version: Odlingszoner
Lars
Har någonstans hört att det ska finnas kartor över lokala odlingszoner, alltså inom varje (eller iallafall vissa) län, kommuner etc. Stämmer det, och var kan man få tag på dem isånafall? Är nog mest intresserad av Uppland och Hälsingland isåfall.

Lars
Katrina
Hej!
Kanske är det detta du söker...?

http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/...0/zonkartan.htm
Lars
Nja, de där kartorna var ju iochförsig bra, men det jag menade var mer detaljerade kartor som tar hänsyn till mikroklimat och mindre variationer i landskapet, såsom sjöar, berg osv. Det är ju t.ex ofta lite varmare (lägre zon) i en stadskärna än vad "den allmänna zonen" visar... Tycker mig ha hört om sådana kartor, men om inte Riksförbundet Svensk Trädgård har det, så finns det nog inte...

Lars
Louise i Göteborg
Hej hopp

Lokala odlingzoner varierar inom din egen tomt rolleyes.gif

Det svenska zon-systemet är en fantastisk erfarenhetsbank ursprungligen för äpplesorter (jag har för mig att det började med de många förstörda fruktodlingarna under krigsvintrarna) men senare utökat och förfinat.

Zon-systemet man träffar på i engelskspråkig litteratur är en mycket klumpigare och helt teoretisk konstruktion som bara bygger på lägsta vintertemperatur.

Zonen (svenska) varierar med jordmån, dränering, vindförhållande, väderstreck osv. Detta kan man alltså till viss del påverka biggrin.gif

Det finns ju en standardzon, kolla Katrinas kartor, men i varje trädgård finns dåligt dränerade blåshål där man bör lägga på en eller kanske två zoner och skyddade väldränerade södersluttningar där man kan dra ifrån en.

Den enda karta som finns för detta får du rita själv. tongue.gif och rita om när du byggt lä-plank och anlgat upphöjda rabatter. laugh.gif
Virgo
Ja det stämmer precis!

Om jag inte minns helt fel så tog jag upp detta i det gamla forumet.

Med diverse upphöjda jordbäddar bra dränering , lä osv så kan man förbättra sin Zon med 2 enheter. Så i princip ska man kunna ha zon -II
Ann
CITAT (Louise i Göteborg @ 05-11-2002, 21:55)
Hej hopp

Lokala odlingzoner varierar inom din egen tomt rolleyes.gif

Det svenska zon-systemet är en fantastisk erfarenhetsbank ursprungligen för äpplesorter (jag har för mig att det började med de många förstörda fruktodlingarna under krigsvintrarna) men senare utökat och förfinat.

Zon-systemet man träffar på i engelskspråkig litteratur är en mycket klumpigare och helt teoretisk konstruktion som bara bygger på lägsta vintertemperatur.

Zonen (svenska) varierar med jordmån, dränering, vindförhållande, väderstreck osv. Detta kan man alltså till viss del påverka biggrin.gif

Det finns ju en standardzon, kolla Katrinas kartor, men i varje trädgård finns dåligt dränerade blåshål där man bör lägga på en eller kanske två zoner och skyddade väldränerade södersluttningar där man kan dra ifrån en.

Den enda karta som finns för detta får du rita själv. tongue.gif och rita om när du byggt lä-plank och anlgat upphöjda rabatter. laugh.gif

Precis!

Har en snusnäsduk till "trädgård," men bara här kan zonerna ändra sig mellan zon 2 och 3 och ibland på norrsidan zon 4 . Ann rolleyes.gif
Betty
Läste en artikel i lokaltidningen häromdan, den handlade om en kvinna som odlar i Kiruna. Hon hade en fantastisk trädgård, full av växter som "inte borde" funka så långt norrut. På reporterns fråga om hur hon bar sig åt för att lyckas så svarade hon biggrin.gif Jag talar inte om för växterna vilken zon det är! Prova dej fram, går det så går det! tongue.gif
Trädgårdsmannen
Hittade en GAMMAL tråd...man har ju oftast mer än en zon i sin trädgård - men kan man på något smart sätt ta reda på vilka det är mer än det "kämpiga" sättet att plantera en växt av varje zon på olika platser i trädgården och se vilka som överlever var?
Wargen
Fick just en knasig wacko.gif ide´...om man sätter en termometer i jorden, ev. även en lite högre upp på en pinne så vinden kommer åt, och flyttar runt dessa under en dag i trädgårdens alla blomhörn, borde inte det ge en liten fingervisning om microklimatet? wink.gif Ingen zon visserligen, men ändå... blink.gif
Louise i Göteborg
Man kan också jämföra samma växt på olika platser i trägården. På vissa ställen kommer den upp eller blommar tidigare än andra. Då får man en liten fingervisning fast här spelar sol/skugga skillnader in väl så mycket som temperatur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon