krukan
Tog med mig ett gäng plantor från norrland som jag grävde upp i min pappas trädgård. Jättefina plantor som nu växer i min trädgård i skåne. En var en vitblommande växt med fina variegerade blad. Pappas "nya" sa att det var en fin växt som spred sig bra, men hon sa inget om att den skulle vara en plåga...

Jag har bara planterat den för en vecka sedan, men för varje dag som går växer misstanken. Jag sneglar på min fina planta och känner olusten krypa sig på... Tänk om den tar över hela min trädgård! Titta på bilderna och hjälp mig avgöra vad det är.

Zazu
variegerad kirskål, den är vacker men får bo i kruka hos mig.

mvh zazu
AndreasBlomquist
Det sägs ju att den brokbladiga inte ska vara lika invasiv som den "vanliga" gröna.. wink.gif
Reserv
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-07-2005, 23:06)
Det sägs ju att den brokbladiga inte ska vara lika invasiv som den "vanliga" gröna.. wink.gif

Frågan är väl om Kirskålen vet det? tongue.gif
krukan
Ja, är det kirskål får den nog bo i kruka hos mig med. Hela vårt område är överröst med otyget. Av en underbar slump har min trädgård inte ett spår av den. Det skulle väl vara själva den om jag nu istället självmant bjöd in den att ta över!

Jag antar att det kan stämma Andreas, att den brokbladiga inte har lika mycket växtkraft, den saknar ju ganska mycket klorofyll. Det skulle vara fint att ha den i rabatten. Kanske man skulle våga sig på en bottenlös hink nedgrävd i marken att ha den i, eller är det ändå att utmana ödet?

Någon som har erfarenhet av den variegerade kirskålen? Vad rekommenderas??
Reserv
Jag skulle hellre ta en djup hink och borra lite hål, grusfylla botten och plantera i den för säkerhets skull.
estet
Jag har den i en stor plastkruka i rabatten. Går att hålla kontroll över tycker jag, har bara hål i botten på krukan.
Caprice
Jag tycker den är snygg, var på väg att köpa den på en höstmarkand i höstas... Men vågade inte... huh.gif

Klart du ska ha den kvar, men nog sjutton tycker jag du ska ha koll på den...

Att sätta den i en nedgrävd hink med hål i låter perfekt ....
Ophelia
Den är ursnygg!! smile.gif
Sulawesii
Skulle säkert inte kunna hålla mig ifrån att köpa den ifall att jag sprang på den. För fin är den!
Ophelia
Men visst håller den sig på plats om den placeras i en hink med botten borttagen och att man tar och nyper blomställningarna innan de går i frö? Oavsett om det är den gröna eller brokbladiga? Jag tycker mig se att kirskålen faktiskt är ganska fisig av sig. Den är inte pigg på att överleva och sprida sig om den klipps ofta, så i gräsmatta försvinner den relativt fort.
Reserv
HA, då har du inte sett dom Norrländska "mördarKirsen" tongue.gif Uthärdar allt, tål allt och konkurrerar ut allt. rolleyes.gif
Ophelia
Hmmm...låter som ett monster? Hur tuff är kirsen om den hamnar i soppan då??
Anki på Öland
En vän i USA hade planterat en våning variegerad kirskål - nu efter ett par år har den tagit över alla 3 våningarna.

Anki
Betty
Jag köpte en planta varigerad kirskål för några år sedan. Har den i ett ganska torrt läge (- utan kruka t.o.m.!!!:o ) den har inte spridit sig ett dugg - ännu... tongue.gif Borde kanske trä en bottenlös hink över den "innan det är för sent". rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon