Full version: "Guldvatten"
SannaLasso
I våras läste jag här nånstans att det var bra att hälla kiss på syrener för blomningens skull.

Nu funderar jag på att prova på mer än syrenerna, men har några frågor innan jag tar foten ur pottan:

Vilka vanliga växter GILLAR kiss och vilka gillar det INTE?

Kan man tex hälla kiss vid pionerna, rosorna, spirean, klematisen?

Tar frukt och grönsaker smak eller kan man gödsla med kiss även bland t.ex. hallon, vinbär, sallad, tomater och mangold?

wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Dun kan gödsla ALLA växter i trädgården med guldvatten men fleråriga växter brukar man undvika att hälla kvävehaltiga gödselmedel på efter midsommar + jag brukar undvika sådant som ex. sallat där man lätt stänker guldvatten på bladen och sedan äter dem råa, färsk urin är visserligen sterilt men det känns inte fräscht att äta guldvattenduschade sallatsblad.
rosita
Jag kan tala om att gurkor mår jättebra av guldvatten! Mina gurkplantor såg lite trötta ut i början, men när jag började vattna med guldvatten ( 2 gånger/vecka) så piggnade de till. Nu är de härligt mörkgröna med stora blad och 7 - 12 gurkor på varje planta. Jag har skördat ca 10 st. och de är jättegoda. Håller med Åsa om att sallad ska inte duschas med guldvattnet, men om man vattnar försiktigt så det bara kommer i jorden, så är det OK.
Jag menar man använder ju t ex koskit i jorden och det är ju OK! rolleyes.gif
Jag ger guldvatten till kronärskocka, gurka, tomater, squash, chili, paprika, grönkål (försiktigt, inte på plantan).
gammelnalle
men inte URIN direkt på....

måste spädas.. ca 1:10 dv ett kiss + ca 3-5 liter vatten...

b
mulle
Jag har en deal med min man:
Jag inhandlar ölen, han ser till att det blir guldvatten till alla sommarkrukorna!
biggrin.gif
Vi är nöjda båda två! (Och växterna också).
Mulle
SannaLasso
Så bra att få veta det där om gurkorna! Mina squashplantor har just börjat blomma (såddes sent) och squash är väl en gurkkusin som borde kunna må bra av gödningen. Jag får väl använda potta ett tag till då. rolleyes.gif
rosita
CITAT (gammelnalle @ 26-07-2005, 09:55)
men inte URIN direkt på....

måste spädas.. ca 1:10 dv ett kiss + ca 3-5 liter vatten...

b

URIN = urin
GULDVATTEN = 1 del urin + 9 delar vatten
rolleyes.gif
uno
Andelen vatten är väl beroende på hur koncentrerat urinet är. Morgonpiss torde erfordra mer vattenspädning än urlakat ölskvättande. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon