Hans i Mälardalen
25-07-2005, 19:47
Hej, jag har skördat stora härliga majrovor som jag odlade av ren nyfikenhet och undrar nu vad man kan göra med dom?
MvH
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2005, 19:50
Jag tycker de är goda råa, men de ska även kunna användas i gratänger och stuvningar exempelvis.
Hans i Mälardalen
25-07-2005, 19:55
Aha, de går att äta råa, det måste jag pröva.
Maria i Helsingborg
25-07-2005, 19:59
Sautera och ät istället för potatis!
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2005, 23:05
Satt och bläddrade i Anteneums kokbok från 1918 och där fanns det ett recept med majrova i. Man ska ta blomkål, morötter och majrova och förvälla dem var för sig sedan ska man lägga dem på ett fat och klicka över lite smör och strö över persilja och så är det klart att servera.
Hans i Mälardalen
26-07-2005, 08:19
ok, tack! Jag smakade på den rå, den var ju supergod!
Hans, jag har också funderat på majrovor. Var de lätta att odla?
Mulle
Det är en av de allra mest lättodlade grösaker som finns, inga stora krav och snabb utvecklingstid:
http://www.odla.nu/vegt/majrova.shtml
Hans i Mälardalen
26-07-2005, 19:00
Det var svårt att tro på att man skulle ha en halvmeters radavstånd när man sådde och förvisso gick det lite segt den första månaden. Men i månadsskiftet juni/juli började det hända grejer och nu är det rent av trångt i raderna. Blasten blir stor och ibland blir man lurad för det är inte alla rötter som är propotionella med blastens storlek. Men helt klart odlingsvärd eftersom den är lättodlad, har en fascinerande rot och är mycket god.
MvH
Även
kålrabbi tillhör de lättodlade grönsakerna. Alla kålväxter föredrar något svalare temperatur.
Biggan_
27-07-2005, 11:34
Skulle man kunna tänka sig att göra rotmos på majrova eller kålrabbi i stället för att använda kålrot som ibland kan vara väldigt hård eller besk?
netaave
27-07-2005, 15:52
Min mormor odlade majrovor, hon brukade förvälla skivor i saltat vatten och sen gratinera med en ostsås i ugnen som de sen åt med stekt fläsk.
Vad jag minns var det gott.
Mamma hade för sig att hon ibland även hade morötter i gratängen.
netaave
27-07-2005, 16:24
Jag hittade ett majroverecept i boken "Gröna rätter" från ica-förlaget. C-et i recepttiteln hade som ett komma under sig.
Kokta majrovor Nicoise
4 port
4-5 majrovor (ca 1 kg)
kokande vatten
1 tsk salt/l vatten
4 tomater
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1-2 msk margarin eller smör
1 tsk nypress citronsaft eller vitvinsvinäger
1 krm grovmalen svartpeppar
8-10 pimentofyllda oliver
persilja
Skala majrovorna och skär dom i klyftor. koka dom knappt mjuka i lättsaltat vatten eller i mikron.
Skålla, skala och kärna ur tomaterna. Skär dem i tärningar. skala och finhacka båda löksorterna. Fräs löken mjuk i matfettet. Tillsätt tomaterna och de övriga ingredienserna, oliverna kan skivas eller halveras.
Servera majrovorna heta. Häll över tomatröran. Strö på hackad persilja. Bjud brytbröd och kokt eller rökt skinka till.
Följande stod om majrova i boken "Vanlig i Tyskland. God som råkost och kokt som tillbehör på grönsaksfat eller till kött-och fiskrätter".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.