kerstin z5-6
I och med badpölen blev det en hel del utrymme för växter på ett MYCKET gynnsamt läge -eller ?
Dels finns en uppvärmd betongplatta på 48 kvadrat i ena hörnet -växthuset -del är det helt skyddat av huset -stenläggningen lär göra sitt till -under stenen sand .. 50 cm
Bakom den stenlagda delen bildas en lång halvcirkelformad rabatt -där ska jag ha klätterrosor 5 st -vad mer ?

I stenläggningen har vi lämnat hål " -förslag ?
Det krukodlade för denna Costa de clöver är ju ordnad med oliv citrus ,osv från vinterträdgården -men de mer permanenta växterna ?
Kom med nåt kul smile.gif
Behöver inte alls vara medelhavsväxter -det är väl att ta till i zon knäckeri -men stuket ska vara åt det hållet biggrin.gif
Sylvia
Robinia, kanske? Eller är det för mycket zonknäckeri??
mulle
Silverbuske? Havtorn?
Ostronört?
Klätterhortensia?
Kryddväxter?
Massor av lavendel som sommarblommor?

Medelhavet för mig är gråsilvriga toner, knotiga grenverk och krukor, krukor, krukor med kryddor och blommor.

Jag vet inte vad du räknar med som "MYCKET" gynnsamt men du, som ju helt uppenbart inte är feg av dig, kunde väl försöka med en av de härdigare vinrankorna. Inte för druvornas skull men för känslans...
Känner du till denna plantskola?
Där säljs härdigare vinarter - kanske värt en miniresa?

Det är roligt att följa med ditt projekt så hålls oss uppdaterade!

Mulle
mayababy
Grekland för mej är stora terrakottakrukor med massor av olika pelargonier tongue.gif
kerstin z5-6
Spanien är det som gäller eftersom jag bott där biggrin.gif
tack för tips men , jag tror ni är lite försiktiga:) zilga har jag redan på friland , lavendel ska jag def ha -den övervintrar bra om den planteras i sand,
pelargoner blir det , oliv och palm i krukor -Utplanterat är redan en Rhus typina laciniata som får vara permanent palm -samt några yucca filamentosa ...
Återkommer med bilder snart smile.gif
Ophelia
Jag är för matglad för att komma med nåt vettigt.

Sylvias exempel med robinia är toppen. Gud så vacker den är. Njöt av den nere på Alnarp.
Helen i Piteå Zon 5
Nåt sånt här kanske rolleyes.gif
http://www.drakenius.se/palmer_rhapidophyllum.asp
kerstin z5-6
Hm -Jojo smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon