Full version: enbärsdricka
mayababy
Enbärsdricka är ju så himla gott, men hur gör man?
Har fullständigt låst mej på att jag vill göra egen! Det är den alkoholfria sorten jag är ute efter, den som smakar lite julmust... någon som råkar ha recept? Jag har letat lite på nätet men hittar bara sån med sprit i wacko.gif
/ Maya
KURT
Från boken MATEN: Huger och törst i Västerbotten av Torgny Lindgren & Eja Nilsson kommer 2 st recept:

ENBARSDRICKA NR 1

2 plastkassar fyllda med enris
ca 10 liter vatten
100 g socker, sirap, farin eller melass per liter silad brygd
I 1/2 g jäst per liter brygd

Repa enris från buskarna (använd handske) och låt bären följa med. Fyll två plastkassar. Gör små hål i plasten när Du kommer hem och spola sedan kallt vatten i kassarna så att det får spola igenom och ”tvätta bort” eventuella föroreningar och gamla barr. Lägg det sköljda riset i en stor gryta och häll på vatten så att det täcker riset. Koka upp och slå av värmen när vattnet kokar ordentligt. Låt brygden stå och dra 20 minuter.
Sila den i en stor hink. Rör ner socker, farin, sirap eller melass eller kombinera. Kyl ner det hela till 37 grader.
Tillsätt jästen. I 1/2 gram per liter brygd. Inte mera!!
Täck över hinken och ställ den varmt minst ett dygn, gärna två. Skumma bort »Iöddret« som bildats.
Häll upp drickan på flaskor. Se till att inte bottensatsen kommer med.
Ställ flaskorna på varm plats några timmar. Sätt i korkarna, och då är det viktigt att Du har vanliga gammeldags korkar som kan tryckas ur flaskan om jäsningen skulle bli för häftig. Kom ihåg detta! INGA SKRUV- KORKAR!
Ställ flaskorna svalt 6-8 dagar.

Nu är det dags att avnjuta enbärsdrickan!

ENBARSDRICKA NR 2

5 dl färska enbär eller 3 dl torkade
en halv 10-litershink med enkvistar
8 liter vatten
2-3 dl farinsocker
ev. 25 g jäst

Koka enbär och kvistar I 1/2 timme i vattnet. Låt brygden svalna till fingervarmt, tillsätt sockret och eventuell jäst och rör om.
Nästa dag silas drickan. Förvaras i väl rengjorda flaskor på svalt ställe I 1/2-2 veckor.

Förövrigt innehåller denna boken många andra intressanta recept.
mayababy
TACK!!! wub.gif
Här skas ut å skörda enbärsris!! Du är säker på att det är den alkoholfria sorten nu, med tanke på jäsningen tänkte jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon