labarradepan
Under rubriken grannar har vi skrivit lite mer om mopeder o ungdomar, där klagar vi på att ungdomarna åker omkring på sina mopeder o stör.

( obs alla stör självklart inte, det finns undantag i allt )

Men dessa killar ( oftast killar som är värst, finns undantag där med ) kör som svin och de har hjälmen sitter bara som en krona på huvudet ( tar inte på sig den som vanligt folk gör ) och sen röker de.

Vad säger ens föräldrar till en sån? Har de inte berättat hur man kör? Eller uppför sig i trafiken? ohmy.gif

Är det nån som är föräldrer till nån med moppe? Har ni försäkringar som täcker om han / hon råkar ut för nått, då menar jag inte bara för barnet skull utan om de förstör en annan bil.??!?! mad.gif

Det borde vara hårdare regler för detta.

KOm gärna med kommentarer. Som sagt var läs i inlägget GRANNAR som stör ang moppar.
Bettson
Som sagt, bilar går det att köpa nya, men nya ungar är inte till salu.
Reserv
Visst borde reglerna va´hårdare, men det är redan idag lag på att alla moppar ska va´försäkrade, nu är juh tyvär inte alla moppar det ändå. Likaså alla som har EU moppe ska ha ett förarbevis, men det är juh lika illa där, långt ifrån alla ungdomar har lagt några slantar på utbildningen. Dom slantarna verkar då närmast ha gått till värsta sortens trimpaket istället. Mina grabbar har/har haft moppe som dom använder/använt till och från sina fritidsaktiviteter, ingen körning under mörkertid, dom är fullförsäkrade som personer men får inte ut ett öre för moppen om det händer nåt. Mopparna är för gamla så det finns bara trafikförsäkring på dom, men det hjälper juh en bilist om det händer en olycka, självklart tycker jag att moppen och barna ska va´försäkrade.

Föresten, måste göra ett tillägg :
om mopedisten har en trimmad moppe så gäller inte försäkringen ändå
Fialotta
Ang...moppar ...så har jag i sommar tänkt på att varför ska inte ´folk som kör vattenskoter ha hjälm på skallen...borde dom ha...vatten är hårt...
kör själv vattenskoter och har hjälm o flytväst men jag är rätt ensam om de...
mycke underligt unsure.gif
Reserv
CITAT (maudan @ 26-07-2005, 10:49)
Ang...moppar ...så har jag i sommar tänkt på att varför ska inte ´folk som kör vattenskoter ha hjälm på skallen...borde dom ha...vatten är hårt...

Du är kanske "gumma" och gummor ska va´rädda om sig tongue.gif Ungdomar är definitivt inte rädda om sig eller andra heller för den delen. huh.gif
Bettson
Det är väl lag på att mopeder måste ha trafikförsäkring. Då gäller ju försäkringen på föraren samt den skada föraren är skyldig till.

Men det vore intressant att veta om denna trafikförsäkring är giltig om man låter ungarna trimma mopeden till lätt motorcykel. Så vitt jag kan förstå så blir det en hel del trafikförseelser det handlar om .

Att köra oregistrerat fordon
Att köra förmodligen utan giltig försäkring
Olovlig körning dels för att man inte har giltigt körkort eller åldern inne
Obesiktigat och oskattat fordon blir det väl också. Det är ju ingen moped längre.
Sedan så är det väl lag på hjälm
Motorcyklar får väl heller inte framföras på trottoarer och cykelbanor.

Grejen år väl den att föräldrar anser trimning av moped som ganska oskyldigt. Det gjorde de ju själva. Fast jag tycker det är viss skillnad.

Gamla tiders mopeder kunde man efter viss (ofta misslyckad) trimmning få upp i 50-55 km/h. Accelerationen var usel så det krävdes lång fartsträcka, vind i ryggen nerförbacke och hemlängtan att komma upp i de hastigheterna.

Nu drar de ur pluggen och mopeden går helt plötsligt 70k/h. Mixtrar de så lite med avgasningssystemet och borrar upp det lite så väsnas mopeden som en crosscykel och går 80km/h. Accelerationen (vrålsnabb) är ingenting en femtonåring klarar av så de försätter sig i livsfarliga situationer utan att förstå det.

Hoppas det finns mycket änglar som kan hålla änglavakt.
Fialotta
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 10:51)
CITAT (maudan @ 26-07-2005, 10:49)

Du är kanske "gumma" och gummor ska va´rädda om sig tongue.gif Ungdomar är definitivt inte rädda om sig eller andra heller för den delen. huh.gif

"Gumma" ohmy.gif tongue.gif å tack för den du rolleyes.gif tongue.gif rolleyes.gif

men ungdomar har väl föräldrar som köper dessa dyra maskiner och då kan dom väl se till att ungen har en hjälm på skallen...dom är ju inte så dyra....ja, ja...mina barn får inte köra utan hjälm...har mamma sagt wub.gif laugh.gif tongue.gif
Reserv
CITAT (Bettson @ 26-07-2005, 11:00)
Det är väl lag på att mopeder måste ha trafikförsäkring. Då gäller ju försäkringen på föraren samt den skada föraren är skyldig till.

Tyvär så är det juh inte så, är moppen trimmad eller föraren saknar förarbevis för EU moppen (om det är en sån) så gäller inte försäkringarna åt nåt håll. Barnet i första hand är utan försäkring för att den brutit mot gällande försäkringsregler, och eventuell inblandad bilist blir utan för att mopedisten inte haft gällande försäkringsvillkor. Vad föräldrarna till dom här ungdomarna inte tänker på är att om dom skulle åka fast så får dom påbackning på lämplighetsintyget för körkort till motorcyckel eller bil, samt en prick i straffregistret, det är olovlig körning dom gör sig skyldiga till. Sen är det tydligen en fluga nu bland EU mopedisterna att inte ha hjälmen fastspänd, dom påstår att polisen inte får jaga en mopedist utan hjälm, så om dom får syn på en polis så tar dom av sig hjälmen och hänger den på styret istället och drar på utav bara faen ifrån poliserna. Många föräldrar vet vad barnen håller på med men skiter högaktningsfullt i det. huh.gif
Bettson
OCh det är tur att mamma finns å säger nåt också.

Ungdomar lever i den föreställningen att livet är oändligt och att de själva är odödliga.

Det är bara gamla kärringar och gubbar som dör tongue.gif
Bettson
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 11:10)
Många föräldrar vet vad barnen håller på med men skiter högaktningsfullt i det. huh.gif

Men då är de inga föräldrar utan hotellpersonal på hotellet ungen bor på. wacko.gif
Inga från Närke
Lite regler om mopeder:

http://www.mcpoolen.se/moppar/eumoped/index.html
Reserv
Jag måsate få berätta om en bekant till oss, hon tillhör "hotellpersonalen" på det där hotellet du pratar om Bettson. Hennes äldsta dotter har vart ute i svängen ordentligt med tunga droger och kriminalitet. Då hon vart på rymmen så har hon oftast påträffats hos modern i dennes hem. När hennes yngste son var 13 fick han sin första EU moppe som han trimmade upp till max, hon sa inget, inget förarbevis behövde han heller. Hon ansåg också att det var bortkastade pengar att ta förarbeviset, och så skulle han va´tvungen att vänta 2 år på att få ta det. Jag försökte förklara för henne att försäkringarna inte skulle gälla för hennes son eller annat som han kunde skada, hon talade då om att han inte behövde försäkring heller, han hade en fullgod liv/olycksfallsförsäkring som gällde och var det så att han krockade med en bil så var juh bilen försäkrad wacko.gif blink.gif Jisses Amalia!!!!! Hur faen resonerar en del? ohmy.gif huh.gif Det går inte att prata med henne, när jag sen påpekade för henne att polisen inte heller var tvungen att jaga hennes son för det är juh registreringsskylt på moppen, så togs skylten bort och han kör numera även på trottoarerna i 80-90 blås!
Bettson
Låter nästan som om det skulle behövas körkort för att vara förälder wink.gif
Fialotta
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 11:23)
Jag måsate få berätta om en bekant till oss, hon tillhör "hotellpersonalen" på det där hotellet du pratar om Bettson. Hennes äldsta dotter har vart ute i svängen ordentligt med tunga droger och kriminalitet. Då hon vart på rymmen så har hon oftast påträffats hos modern i dennes hem. När hennes yngste son var 13 fick han sin första EU moppe som han trimmade upp till max, hon sa inget, inget förarbevis behövde han heller. Hon ansåg också att det var bortkastade pengar att ta förarbeviset, och så skulle han va´tvungen att vänta 2 år på att få ta det. Jag försökte förklara för henne att försäkringarna inte skulle gälla för hennes son eller annat som han kunde skada, hon talade då om att han inte behövde försäkring heller, han hade en fullgod liv/olycksfallsförsäkring som gällde och var det så att han krockade med en bil så var juh bilen försäkrad wacko.gif blink.gif Jisses Amalia!!!!! Hur faen resonerar en del? ohmy.gif huh.gif Det går inte att prata med henne, när jag sen påpekade för henne att polisen inte heller var tvungen att jaga hennes son för det är juh registreringsskylt på moppen, så togs skylten bort och han kör numera även på trottoarerna i 80-90 blås!

Det där kallar jag "värstingförälder" och i de ledet så smittar det ner i generationer till slut... unsure.gif
Bettson
Det är ju sådana värstingföräldrar eller hotellpersonal som gör att ansvarstagande föräldrar får det jobbigt.

Alla andra får ju.... om ni hört den förut?
Ophelia
Ja säg det. Vad gjorde föräldrarna när ungdomarna satt och hängde på sina Puch Dakota utanför korvmojjen på 70-talet? Jag minns det inte för då var jag bara en kotte.
labarradepan
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 11:23)

Men herregud.. vad är hon för en mamma? Tänker hon inte alls på honom, hur det kan gå för honom menar jag?

Fattar inte hur man kan göra så. mad.gif
Reserv
CITAT (labarradepan @ 26-07-2005, 19:07)
Men herregud.. vad är hon för en mamma? Tänker hon inte alls på honom, hur det kan gå för honom menar jag?

Fattar inte hur man kan göra så. mad.gif

Hon verkar tro på nåt sätt wacko.gif wink.gif att bara för att hon har en fullgod försäkring på grabben så gör det inget. Och säger man nåt i stilen med : men om det händer en olycka då? Så svarar hon bara att han får skylla sig själv, hon påstår att hon försökt att prata med honom, men att han inte bryr sig. Undra vem han lärt sig det av? blink.gif sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon