AndreasBlomquist
Hej!

Jag vet att många med mig är väldigt intresserade av de olika trädgårdsutbildningar som finns runt om i Sverige och visst vore det fantastiskt bra om man på ett lätt och överskådligt sätt här kunde se vilka utbildningar som finns att tillgå samt information om dessa.

För att på lättaste sätt direkt se vilka som är utbildningar och vad som är "prat" så tänkte jag vi kunde lägga upp det hela med hjälp av någon slags mall..

Jag slänger direkt in en utbildning och hoppas givetvis på att ni andra fyller på med utbildningar som ni känner till, allt från distanskurser till universitetskurser..

Utbildning: Trädgårdsmästarutbildning
Plats: Munkagårdsgymnasiet, Tvååker
Längd: 1.5 år, 60 poäng (3 terminer)
Antal platser: 40 stycken
Studiemedelsberättigad: Ja
Behörighet: Grundläggande högskolebehörighet samt minst tre års arbetslivserfarenhet. Om antalet sökande överskrider antalet platser väljes sökande efter kriterierna:

#Yrkeserfarenhet inom trädgård
#Arbetslivserfarenhet
#Betyg, enligt särskild poängberäkning.

Det slutliga urvalet görs med hjälp av intervju.
Åsa, mälardalen zon 2
Säbyholms naturbruksgymnasium har följande utbildningar

* Vanligt 3-årigt gymnasium inriktning trädgård.

* Komvux trädgård 40v man måste INTE ha gått något gymnasium för att börja där, det räcker med grundskola.

*KY-trädgård (Stockholms trädgårdsmästarutbildning) 80v, 3 inriktningar finns det, anläggning, odling och gardencenter. För att söka måste man ha behörighet för högskola, tidigare erfarenhet eller utbildning inom trädgård är en merit.

Kvinnersta skolan i Örebro har följande utbildningar

* Vanligt 3-årigt gymnasium inriktning trädgård.

* Gymnasiesärskola 4år inriktning trädgård

* Komvux trädgård 40v man måste INTE ha gått något gymnasium för att börja där, det räcker med grundskola.
violina
"Hvilan" i Åkarp nära Malmö har

KY-Trädgård och KY-Arborist : bägge 2-åriga som kräver högskolebehörighet. Arboristlinjen kräver även att man läst biologi. Berättigar till studiemedel. Intag på betyg och intervjuer.

http://www.hvilangymnasiet.se/
Lars
Utbildning: Landskapsingenjör
Plats: SLU i Alnarp
Längd: 3 år (120 p)
Studiemedel: Ja
Antal platser: 40
Behörighet: Kolla på http://www.slu.se, men minst grundläggande behörighet (de ändrar hela tiden) Förr fick man extrapoäng (till sitt betyg) om man hade arbetslivserfarenhet.

Suveränt bra utbildning, dock väldigt teoretisk, leder sällan till praktiska jobb i trädgårdar.
Berith
Dacapo Mariestad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon