Exotic
Hur sköter man dem bäst ,skall sätta den i ny kruka ...
Men jag undrar hur länge är 1 blomma utslagen ? sen varför trillar dem av så snabbt gillar dom inte att flytta ? (köpt i lördags)
jag har satt min i vårt uterum..

Vad säger ni som kan rolleyes.gif smile.gif

Tolledoo rolleyes.gif
Sulawesii
När Hibiscusen satt knopp ska man inte flytta dem över huvud taget, då ramlar de oftast av. Blomman håller endast en dag.....
Exotic
CITAT (Sulawesii @ 26-07-2005, 14:06)
När Hibiscusen satt knopp ska man inte flytta dem över huvud taget, då ramlar de oftast av. Blomman håller endast en dag.....

tack för hjälpen ..men klart det blev väll lite sumpigt hem från affären rolleyes.gif smile.gif
Hoppas dem som är kvar vill sitta kvar..vågar nog inte byta till ny kruka nu då ???

Toodeledoo
Ciczi
Vill påstå att det inte är riktigt sant att man inte kan flytta hibiskusar med knopp.
Min första hibiskus Hibbe har åkt ca 1500 mil tåg tillsammans med mig. Han blommade mest hela tiden coh det faktumet att han hade knopp och blommade kunde jag inte ta hänsyn till när jag skulle åka hem. Trots 1500 mil på järnväg så har han aldrig fällt en enda knopp... biggrin.gif

Skulle nämligen vilja säga att det är väldigt individuellt om den går att flytta eller ej.

Det är heller inte riktigt sant att hibiskusen bara blommar en dag. Dock är det nog vanligast. Jag har en orange hibiskus som blommar 2-3 dagar med varje blomma.

Tror nog att du vågar byta till en ny kruka om du vill. Det är upp till dig, annars kan du vänta tills den har blommat över den första gången och sedan sätta i en större kruka.

Ciczi
Exotic
1500 mil det var en resa det rolleyes.gif
Å den ser bara så läcker ut ...är den dubbel ???

Då kanske jag vågar mig på att byta kruka ändå stod nämligen idag ocg funderade på att skall jag våga smile.gif laugh.gif

Tack för hjälpen rolleyes.gif
Ciczi
CITAT (Exotic @ 27-07-2005, 21:36)
1500 mil det var en resa det  :rolleyes:
Å den ser bara så läcker ut ...är den dubbel ???

Visst är Hibbe dubbel. Min första, största och min ögonsten bland hibiskusar.
Det finns några bilder till på Hibbe i mitt album som heter Hibiskusar.

Lycka till med din hibiskus.

Ciczi
Sulawesii
Nästa gång du tar sticklingar på Hibbe är jag väldigt intresserad! Han är ju helt otrolig!!
Carex
Tips! Det brukar finnas många väldigt fina och liknande precis rotade sticklingar att köpa i mer välsorterade blomsteraffärer på vårvintern, priset varierar såklart, men jag har haft en nästan likadan som kostade mig bara några tior eller mindre.
Ciczi
Det blir väl till vintern, februari nånting som jag tar sticklingar. Det blev inte att jag tog i år eftersom han hade krisen med den dåliga jorden då. Men som han har blommat i år... biggrin.gif wub.gif wub.gif wub.gif Som mest har det varit sex sju blommor samtidigt.

Ciczi
Pia mitt i Skåne
Jag köar gärna också för en ny Hibbe. Han är inte någon man glömmer i första taget...
Sulawesii
CITAT (Carex @ 28-07-2005, 18:40)
Tips! Det brukar finnas många väldigt fina och liknande precis rotade sticklingar att köpa i mer välsorterade blomsteraffärer på vårvintern, priset varierar såklart, men jag har haft en nästan likadan som kostade mig bara några tior eller mindre.

Det är Hibbes gener jag vill åt!! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon