Ralf
När jag var 17 år så flyttade jag till egen bostad och gick med i Kooperativa förbundet. Jag har handlat troget i rörelsens butiker sedan dess. Jag ville handla i en folkrörelse. Nu börjar jag undra var gamla KF har tagit vägen.

I dagarna blev det känt att KF anställt en ny VD som får en månadslön på ca 330.000 kr. Ja du läste rätt, han får en månadslön som motsvarar mera än vad en vanlig inkomstagare tjänar per år.
Fialotta
CITAT (Ralf @ 26-07-2005, 12:20)
När jag var 17 år så flyttade jag till egen bostad och gick med i Kooperativa förbundet. Jag har handlat troget i rörelsens butiker sedan dess. Jag ville handla i en folkrörelse. Nu börjar jag undra var gamla KF har tagit vägen.

I dagarna blev det känt att KF anställt en ny VD som får en månadslön på ca 330.000 kr. Ja du läste rätt, han får en månadslön som motsvarar mera än vad en vanlig inkomstagare tjänar per år.

Folkrörelser finns inte mer...inte folkhem heller tongue.gif
Caprice
Svår fråga...

Precis som Maudan skriver, det finns inga "folkrörelser" längre...

KF är som vilket annat företag som helst idag, och om den nya VD:n kan lyfta omsättningen och förändra rörelsen positivt så varför inte..?

Ofta anställs det en VD med en löjligt hög lön, och uträttar sedan inget väsentligt för det företaget... Och kanske "får sparken" och en löjligt hög fallskärm utvecklar sig... mad.gif
Skandia är ett utmärkt exempel!
Gör dem återbetalningsskyldiga, säger jag!

Men om det anställs en VD som verkligen lyfter ett företag, så tycker jag att denne är värd en hög lön...
Sverige är dåliga på detta med VD-löner, om man ser internationellt sett..

Oftast är privata företagare berättigade till dessa jättelöner, tex IKEA´s Kamprad samt HM´s Stefan Persson är utmärkta exempler!

Vår statsminister, oavsett vad man nu tycker om just [B]denne statsminister har en alldeles för låg lön, anser jag.
I vissa fall, vid tex utlandsresor, riskerar han bokstavligen talat livet...
Åsa, mälardalen zon 2
Många av COOP/KF:s chefer som har slutat efter bara något/några år har fått ganska många miljoner i avgångsvederlag.

ex. Roland Svensson slutade efter 16månader och fick 22 miljoner det kallar jag bra lön, fast jag vill inte betala så jag undviker COOP, vilket är lätt för de har lagt ner alla butiker i området.

http://www.bgf.nu/nomenklaturan/coop.html
kristerh
CITAT (Caprice @ 26-07-2005, 13:05)
Vår statsminister, I vissa fall, vid tex utlandsresor, riskerar han bokstavligen talat livet...

wink.gif som tex? wink.gif han är nog tillräckligt omgiven av säkerhetsfolk, om vem skulle vilja, ingen vet väl vem goran persson är utomlands unsure.gif
krister
tomas99
Nej det är han inte!förövrigt så är det förlägat med höga VD löner.Nu är det ju arbetarstyrda företag som gäller, det öppnas hela tiden dagis och systugor uti förorterna där arbetslösheten är stor,så visst lever folkrörelsen!

Tror att här på forumet så är det många med hög inkomst så sådana här frågor får många gånger fel svar.

Mvh tomas.
Reserv
CITAT (kristerh @ 26-07-2005, 13:18)
Vår statsminister, I vissa fall, vid tex utlandsresor, riskerar han bokstavligen talat livet...

wink.gif som tex? wink.gif han är nog tillräckligt omgiven av säkerhetsfolk, om vem skulle vilja, ingen vet väl vem goran persson är utomlands unsure.gif
krister

Inte bara det, nu är jag inte så insatt i politik, men när hände det att en svensk politiker dödades utomlands? unsure.gif Sånt verkar vi kunna sköta så bra i Sverige utan att dom ska behöva va´värre utsatta utomlands sleep.gif
Caprice
CITAT (kristerh @ 26-07-2005, 13:18)

krister

Om du i egenskap av Sveriges statsminister åkte till Israel tex, skulle du inte vara lite smånervös då..?

Ett attentat behöver inte vara riktat mot GP som minister, utan just för att han är minister...

Och vad hjälper säkerhetsfolk mot en bomb..?
Reserv
Rent statistiskt sett så har väl våra ministrar mer att frukta för inom våra gränser, det har väl mördats fler ministrar i Sverige än utomlands, så varför ska dom frukta för sitt liv mer om dom är utrikes? sleep.gif
Ciczi
Tack och lov har de lagt ner Konsumbutiken i min stad. Det var bara otrevliga kassörskor där.
När jag skulle betala med kort en gång klarade kassörskan inte av att dra kortet så hon påstod att mitt kort var ogiltligt. Så jag sa till henne men slå in siffrorna då, Det gjorde hon men slog fel och skyllde på mig. Sedan börjar kassörskan mer eller mindre att högröstat skälla på mig samtidigt som hon med riktigt hög röst läser upp siffrorna på kortet. Någon enveten typ med sifferminne skulle ju kunnat lagt detta på minnet och sedan nyttjat det för att länsa mitt kort... Nä fyyyy.... mad.gif

Jag har aldrig handlat i den butiken fler gånger... Priset var dessutom ett antal kronor högre på ganska mycket.

Ciczi
andersen
Jag handlar det mesta på konsum tycker dom är bra men visst är dom dyrare än andra butiker men det finns andra saker som ger ett mer värde priset är inte allt. Tycker inte att KF-chefen är värd den lönen men det är väll ingen jätte lön om man tittar på vad andra chefer får.
kristerh
CITAT (Caprice @ 26-07-2005, 14:24)
Om du i egenskap av Sveriges statsminister åkte till Israel tex, skulle du inte vara lite smånervös då..?

Ett attentat behöver inte vara riktat mot GP som minister, utan just för att han är minister...

Och vad hjälper säkerhetsfolk mot en bomb..?

Inte ett dugg, Israel har en av värdens bästa säkerhetstjänster, så jag överlämnar med varm hand Goran till dem. Eller mig själv om jag vore minister wink.gif
krister
Hannele
en ny VD som får en månadslön på ca 330.000 kr.  

Ralf, vad hindrade dej att söka jobbet?
Då skulle du fått chansen att vara hemifrån kanske 100 dagar per år,
sova på hotell och träffa massa nya spännande människor varje dag.
Reserv
CITAT (Hannele @ 26-07-2005, 15:24)

Ja just det, då stoppar juh inte dom 330 000, då tillkommer juh traktamenten också. sleep.gif
kristerh
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 15:27)
Ja just det, då stoppar juh inte dom 330 000, då tillkommer juh traktamenten också. sleep.gif

Men 330.000 är väl grundlönen wink.gif
krister
Hannele

Vet du vad traktamenten är?
Ingen "lön" utan betalning för dyrare omkostnader, när man inte bor hemma.
Reserv
CITAT (Hannele @ 26-07-2005, 16:19)

Som dessutom vida överskrider vad det egentligen kostar. Och ja jag vet vad det är, varför ska du alltid va´så nedvärderande mot andra? Jag har själv rest runt och haft traktamente, jag gick plus på alla dom gångerna jag reste, man behöver inte nödvändigtvis leva över sina tillgångar. sleep.gif
Hannele
CITAT (ciczi @ 26-07-2005, 14:55)
Tack och lov har de lagt ner Konsumbutiken i min stad. Det var bara otrevliga kassörskor där.

Jag har aldrig handlat i den butiken fler gånger...

Ciczi, du måtte vara rena drömmen att "tjäna", riktig drömkund;
eftersom du själv alltid är glad och vänlig, aldrig huvudvärk eller trött efter arbetsdagens slut, gör aldrig fel, förstående, visar empati och stor männsikokännedom. Du skulle passa perfekt som en snabbsköpskassör. Testa nån gång.
Reserv
CITAT (Hannele @ 26-07-2005, 16:33)
CITAT (ciczi @ 26-07-2005, 14:55)

Jag har aldrig handlat i den butiken fler gånger...

Ciczi, du måtte vara rena drömmen att "tjäna", riktig drömkund;
eftersom du själv alltid är glad och vänlig, aldrig huvudvärk eller trött efter arbetsdagens slut, gör aldrig fel, förstående, visar empati och stor männsikokännedom. Du skulle passa perfekt som en snabbsköpskassör. Testa nån gång.

Har du Hannele totalt missuppfattat vad ett serviceyrke är? blink.gif det är just det du rabblar upp, och det är ta mej faen bara att bita ihop ska jag säga, "kunden har alltid rätt". sleep.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 16:47)
det är just det du rabblar upp, och det är ta mej faen bara att bita ihop ska jag säga, "kunden har alltid rätt". sleep.gif

Kanske var det så på förra årtusenden. Nu behandlas alla lika.
Reserv
CITAT (Hannele @ 26-07-2005, 16:59)
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 16:47)
det är just det du rabblar upp, och det är ta mej faen bara att bita ihop ska jag säga, "kunden har alltid rätt".  sleep.gif

Kanske var det så på förra årtusenden. Nu behandlas alla lika.

En enkel liten fråga Hannele, är du möjligtvis kassörska själv? rolleyes.gif Även på detta årtusende så har man serviceyrken även om du förmodligen inte skulle passa så bra i ett sånt yrke, möjligtvis som lagerpersonal på en affär. Det kan inte va´det lättaste att finna ett fruntimmer som är värre än du och va´otrevlig wacko.gif blink.gif förmodligen rent omöjligt huh.gif
andersen
Lugnt och fint nu, så att inte forumet trillar dit igen det har ju varit ett par lugna dagar här låt så förbli.
Reserv
CITAT (andersen @ 26-07-2005, 17:15)
Lugnt och fint nu, så att inte forumet trillar dit igen det har ju varit ett par lugna dagar här låt så förbli.

Och du om jag inte misstagit mig är väl fackligt ansluten och aktiv inom handels? Stämmer det som Hannele anser, att alla människor ska kunna behandlas som skit för att en kassörska har en taskig dag? Eller att serviceyrkena är en avskaffad förlegad ideologi?
Hannele
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 17:11)
Det kan inte va´det lättaste att finna ett fruntimmer som är värre än du och va´otrevlig wacko.gif  :blink:  förmodligen rent omöjligt huh.gif
Ska man säga detsamma?

Jag tycker, att kunderna inte får bära sej åt hur illa som helst mot kassörskor, som få skit för det.
Kunden har garanterat inte alltid rätt.
Dessutom ställde jag frågan till Ciczi (men Reserv måste lägga sej i allt, svara på alla frågor).
Reserv
CITAT (Hannele @ 26-07-2005, 17:28)
Jag tycker, att kunderna inte får bära sej åt hur illa som helst mot kassörskor, som få skit för det.

Och vem har sagt nåt annat? wink.gif det jag sa är att har man som kassörska en taskig dag så är det bara att bita ihop, inte låta det gå ut över kunderna, även om jag förstått att du om du nu är kassörska låter skiten gå ut över första bästa. sleep.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 17:11)
Det kan inte va´det lättaste att finna ett fruntimmer som är värre än du och va´otrevlig wacko.gif  :blink:  förmodligen rent omöjligt huh.gif

CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 17:38)
om du nu är kassörska låter skiten gå ut över första bästa. sleep.gif

Jag har inte sagt någonting till dej, jag begriper inte, varför du slänger skit på mej, för att jag försvarar kassörskor? wacko.gif
Världen skulle bli mycket vackrade, om du någon enda gång lyssnade på dina egna råd, när du själv har en dålig dag.
Gå ut i det verkliga livet och finn proportioner.
Reserv

Näe, ursäkta då, det var väl inte nedvärderande eller så va? Och det är inte bara just där du gör så, du behandlar dom flesta som mindre vetande och skit, njuter du av att trycka till folk? Som att kritisera just mig för att inte kunna med citatsknappen, fast andra kan ha långa, lååååånga citat på citat utan att du säger nåt. Och du tycker inte att du gjort mig nåt. blink.gif Hallå!!!! vaknar du sen då?
Hannele
CITAT (Reserv @ 25-06-2005, 01:00)
Vad är det som säger att inte du är Tomas99, Copycat 3, och vete fagerlund alla som tycker och tänker som du? wink.gif  :rolleyes:  Jag tycker att Birgit verkar vara en reko kvinna som är ärlig och står för sina åsikter, utan att va´kuvad av dig och Tomas99 som skriker efter administratören så fort nån inte har samma åsikt som ni. Ni måste helt klart lida av stark förföljesemani båda två och starka vanföreställningar då ni tror att alla som inte håller med er är mobbare och troligtvis samma person. För att flera skulle tycka annorlunda än er , det måste juh va´en omöjlighet. jag säger bara det.......jisses huh.gif  Att ni bara orkar sleep.gif

Att du bara orkar! Du ser spöken? Överallt.
Hannele
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 18:09)

Näe, ursäkta då, det var väl inte nedvärderande eller så va? Och det är inte bara just där du gör så, du behandlar dom flesta som mindre vetande och skit, njuter du av att trycka till folk?
Alla vet nog inte, vad traktamenten är, i verkliga livet. Reser man lite, som du gjorde, kan man “snåla" och spara som du gjorde, men blir det mer en 100 dagar per år, som en chef ibland gör, blir omkostnaderna därefter.

Du brusar upp för det där och mycket annat eller känner dej personligt förolämpad, hela tiden.
Kanske ska du åtminstone låta bli att svara på direkta frågor dom är ställda till andra än dej?

CITAT (Reserv @ 21-07-2005, 23:35)
Enligt Svenska språket så enligt dig har dina kompisar översatt

Själv struntade jag i dina språkpolisfasoner för att jag inte skrev perfekt "Enligt Svenska språket".
Är inte det att trycka ner om något?
Ralf
CITAT (Hannele @ 26-07-2005, 15:24)

Jag har ej blivit tillfrågad, jobbet har ej annonserats ut. Jag har arbetat som arbetande styrelseledamot i en kooperativ förening med 30000 medlemmar och ca 600 miljoner i omsättning. KF rekryterar dock ej sin personal från den kooperativa sidan i samhället.

Jag bodde på hotell ca 100 dagar om året, det var kul de första 20 dagarna. Jag träffade massor med medlemmar (fråga dig hur många medlemmar KFs VD kommer att träffa?) och min förmånvar att jag hade årskort på SJ.
Ophelia
Chefen kanske arbetar en årsarbetstid per månad. Då har nog han/hon gjort sig förtjänt av lönen! smile.gif
Ralf
CITAT (Ophelia @ 26-07-2005, 18:50)
Chefen kanske arbetar en årsarbetstid per månad. Då har nog han/hon gjort sig förtjänt av lönen! smile.gif

nämen snälla du, lite matematik är nog på sin plats.

årsarbetstid är ca 1800 timmar /år

en månad är ca 730 timmar.

inte ens om VD är vaken dygnet runt kan han arbeta så mkt....
ejjan
Handlar alltid på Konsum. Här är det bra, gillar varor som kommer från närområdet och betalar gärna lite extra för dessa.

Min uppfattning är att den nya generationen blir mer och mer serviceinriktad. Stått en del här i tidningar om att fler och fler ungdomar Niar andra (nån sur en som tog mycket illa vid sig). Däremot skulle jag önska lite mer hjälpsamhet och empati med andra, oavsett generationstillhörighet.
Ophelia
CITAT (Ralf @ 26-07-2005, 18:53)

Nämen lilla du. En normal årsarbetstid är faktiskt 2080 timmar om du arbetar en 40 timmars arbetsvecka. Sedan vad jag nog liiiiiite ironisk. Knappast frågan om matematiska kunskaper.
Reserv
Men Ophelia då ohmy.gif ska han/hon inte ha nån semester alls då? tongue.gif
Ophelia
CITAT (Reserv @ 26-07-2005, 19:22)
Men Ophelia då ohmy.gif ska han/hon inte ha nån semester alls då? tongue.gif

Hehe....nepp....med så bra lön så är nog semestern inte lockande alls. Hade jag så bra lön så hade jag bott på mitt arbete. Sovit med ansiktet mot tangentbordet, använt akter som huvudkudde och en och annan utredning som täcke. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Hmmmmmm...kom just på att jag faktiskt har det så!! Jag måste bara kolla lönekontot. Kanske ha fått en liten lön på 300 000 kr för väl utfört arbete. smile.gif
Ralf
CITAT (Ophelia @ 26-07-2005, 19:19)

Nämen lilla du. En normal årsarbetstid är faktiskt 2080 timmar om du arbetar en 40 timmars arbetsvecka. Sedan vad jag nog liiiiiite ironisk. Knappast frågan om matematiska kunskaper.

kanske dags för dig o se efter hur det ser ut hos andra arbetstagare o ej bara räkna....
Ophelia
CITAT (Ralf @ 26-07-2005, 20:33)

kanske dags för dig o se efter hur det ser ut hos andra arbetstagare o ej bara räkna....

Mitt liv består i att bara och räkna. Jag är inte intresserad av att ta reda på hur människor utanför mina pappershögar har det. Finns det ett liv utanför dem? Kan man göra annat än att räkna?? Hur fungerar ett liv utan att räkna!! Matematik är mitt liv. Vem vill överhuvudtaget deltaga i det verkligan livet. Det kan ju vara farligt!
Fialotta
CITAT (Ophelia @ 26-07-2005, 20:46)

Mitt liv består i att bara och räkna. Jag är inte intresserad av att ta reda på hur människor utanför mina pappershögar har det. Finns det ett liv utanför dem? Kan man göra annat än att räkna?? Hur fungerar ett liv utan att räkna!! Matematik är mitt liv. Vem vill överhuvudtaget deltaga i det verkligan livet. Det kan ju vara farligt!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
CITAT (maudan @ 26-07-2005, 21:11)
CITAT (Ophelia @ 26-07-2005, 20:46)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ja matte är väl livet på en pinne för en beteendevetare! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Ralf @ 26-07-2005, 18:48)
Jag har arbetat som arbetande styrelseledamot i en kooperativ förening med 30000 medlemmar och ca 600 miljoner i omsättning. KF rekryterar dock ej sin personal från den kooperativa sidan i samhället.

Jag bodde på hotell ca 100 dagar om året, det var kul de första 20 dagarna. Jag träffade massor med medlemmar (fråga dig hur många medlemmar KFs VD kommer att träffa?) och min förmånvar att jag hade årskort på SJ.

Ralf, tack för ditt intressanta svar.
Då vet du kanske lite, vad VD-jobbet skulle innebära.
Det kan dock inte vara meningen att ICA-chefen ska ha mer betält än KF-chefen?
Eller?
*Felix matte*
Lite dumt frågat... finns väl ingen... vare sig man är Konsum.. eller ICA anställd som kan jobba dygnet runt och göra sig förtjänt av lön i den storleken.. Men... jag skulle ändå inte byta ut mitt liv mot dems tongue.gif rolleyes.gif biggrin.gif wub.gif
Biggan_
Fy vad trist o tråkigt att inte behöva längta efter löningen! unsure.gif
Tänk själv när man kan unna sig nåt extra när lönen kommit, eller att man äntligen efter många löningar har lyckats spara ihop till nåt man har traktat efter länge rolleyes.gif , då är man lycklig och känner sig nöjd biggrin.gif
Den lyxen kan ju inte de högst avlönade få del av laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sen finns det ju de arma stackare som inte får känna någon glädje över löningen för att den är så liten att den inte räcker till livets nödtorft ens sad.gif
Som alltid, så är nog lagom bäst! rolleyes.gif
Vad skall man ha så mycket pengar till egentligen? Man kan ju inte konsumera upp så mycket pengar själv, och eftersom dom tydligen jobbar så förfärligt mycket, så kan dom ju inte ha tid att använda sina pengar laugh.gif
Dessutom har dom kanske ett helsikes jobb att placera sina pengar så att inte värdet sjunker på kapitalet laugh.gif
Men uppriktigt talat, så hade man inte sagt nej om man fått en sådan lön rolleyes.gif för då hade man kunnat hjälpa de som har det taskigt smile.gif biggrin.gif
Anki på Öland
CITAT (Birgitta P @ 27-07-2005, 09:53)
Vad skall man ha så mycket pengar till egentligen? Man kan ju inte konsumera upp så mycket pengar själv, och eftersom dom tydligen jobbar så förfärligt mycket, så kan dom ju inte ha tid att använda sina pengar laugh.gif
Dessutom har dom kanske ett helsikes jobb att placera sina pengar så att inte värdet sjunker på kapitalet laugh.gif

Men uppriktigt talat, så hade man inte sagt nej om man fått en sådan lön för då hade man kunnat hjälpa de som har det taskigt

Något som jag också alltid undrar när jag hör om miljonfallskärmar/pensioner/löner/avgångsvederlag etc. - vad ska dom göra med alla pengarna???

Undrar hur många med sån lön som verkligen hjälper dom som har det taskigt!
Anki
Berit
Har inte följt med i den här tråden, men jag undrar hur chefen kan tycka att han är så mycket mer värd än dom andra som arbetar. Utan sina arbetare vore han noll.
Dela upp chefens lön på arbetarna och de anställda fick sköta butikerna, då blev de bättre priser också
Hannele
CITAT (Berit @ 27-07-2005, 23:51)
Har inte följt med i den här tråden, men jag undrar hur chefen kan tycka att han är så mycket mer värd än dom andra som arbetar. Utan sina arbetare vore han noll.

Utan sin chef vore arbetare noll. Man behöver varandra.
Inte alla som är beredda att ta alla tuffa beslut och stå till tjänst dygnet runt.
De flesta tycker det är skönt att glömma arbetet på fredageftermiddag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon