Full version: Oliver och vitlök
pisanggoreng
Hej,

Ni vet sådana här oliver och vitlöksklyftor som ligger i schyssta såser i vissa butiker, och som man köper i lösvikt..? Det kan vara vitlökschili, olivchili, osv... Kan man göra dessa "inläggningar" själv? Och i så fall- hur gör man..? Någon som har provat..?

Tack. smile.gif
pisanggoreng
Bara en fråga... Är det ingen som vet, eller är det ingen som förstår vad jag menar..? wink.gif
Castea
Jo, jag vet vad du menar, men vet ej hur man gör tyvärr.
netaave
När man lägger in vitlök ska man förvälla den först, sen är det väl bara låta fantasin flöda vad gäller kryddning av oljan.
Du kan säkert kombinera både vitlök och oliver med många saker, fetaost, chili, soltorkade tomater, paprika m.m.
rosita
Här kommer ett recept som jag själv provar:

50 vitlöksklyftor
1½ l vatten
1 dl äppelcidervinäger
1½ tsk basilika
1½ tsk timjan
1 tsk rosmarin
1½ tsk körvel
1½ dl olivolja

Koka upp vattnet, lägg i de oskalade vitlöksklyftorna och låt dem koka upp. Sila och spola av dem under kallt vatten. Skala klyftorna och lägg dem i en burk. Häll över vinägern och sätt på ett tättslutande lock. Låt stå i kyl ca 3 dygn. Slå av vinägern, men spara den gärna och använd till dressingar. Smula kryddorna över vitlöken och tillsätt olja. Låt den stå i kyl ca 10 dygn. Nu är den färdig att äta. Hållbar i kylen i flera veckor.

Enkelt, eller hur? rolleyes.gif
pisanggoreng
Tack, det ska jag prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon