Full version: De svarta humlorna.
amaira
Här är de, mina svarta humlor:

Två stycken har jag sett, en i min ogräsåker, och en i hagen (på bilderna).
Ser kolsvart ut, men har mycket svaga ljust grå linjer på bakkroppen.
Exotic
Åjjjj humlor som jag älskar, mjuka och vackra
Underbara bilder och jag har nog inte sett svarta förut rolleyes.gif
kristerh
jag har sett svarta förr om åren, men inte på senare tid, det verkar dessutom som de är väldigt små wink.gif
krister
Reserv
Dom är små, men så underbart charmiga och söta. Vilka fina bilder du fick där Amaira, hoppas på bättre lycka nästa år då. wub.gif
Gossen Ruda
Lösningen är enkel, det är estniska humlejobbare som är här och jobbar svart. laugh.gif

Eller för att bli allvarlig, jag tror det är pälsbin av släktet Anthophora. Dom är väldigt lika humlor. Kallas även för väggbin och kan bygga i murket trä förutom på marken.
amaira
De här var inte så små, fast de inte tillhör den största sorten.

Jag såg dem tre gånger förra året också, första gången vid midsommar, två gånger, vid huset. andra gången i hagen. Men då trodde jag inte mina ögon sleep.gif och så flöd de iväg så fort så jag hann inte titta två gånger.

I år var första gången i går, två stycken. Idag regnar det bara ...
amaira
Pälsbin??? Åh TACK (igen) Ruda!!!!! wub.gif wub.gif

Ska genast kolla upp pälsbin...
KURT
Om det finns pälsbin som liknar humlor, så kanske det också finns nakenhumlor som liknar bin?
Reserv
CITAT (Gossen Ruda @ 26-07-2005, 14:51)
Lösningen är enkel, det är estniska humlejobbare som är här och jobbar svart. laugh.gif

Eller för att bli allvarlig, jag tror det är pälsbin av släktet Anthophora. Dom är väldigt lika humlor. Kallas även för väggbin och kan bygga i murket trä förutom på marken.

Om det nu skulle förhålla sig så, har du nån bra förklaring till den snabba flytten då? Skulle juh va´kul om dom ville komma tillbaks.
Gossen Ruda
Om det är pälsbin så dyker säkert nästa generation upp till nästa år. Honorna bygger celler som dom fyller med nektar och pollen och lägger ett ägg. När hon är klar dör hon. Larven lever av maten och kommer fram som färdigt bi nästa år och så rullar det på. Dom kallas för solitärbin men det är för att varje hona bara håller på med sina celler. Dom bygger gärna flera ihop om dom hittat ett bra ställe.
Berith
Ååååh vad dom var söta! Såna vill jag också ha på bild. wub.gif

Ska be sonen hålla kameraögat öppet utifall att det dyker upp några här.... sleep.gif
amaira
CITAT (Berith @ 27-07-2005, 07:41)
Ååååh vad dom var söta! Såna vill jag också ha på bild. wub.gif

Ska be sonen hålla kameraögat öppet utifall att det dyker upp några här.... sleep.gif

Ja han får hålla alla tre ögonen öppna laugh.gif laugh.gif

Kul att se dig Berith!! wub.gif
Berith
Tack! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon