|
Vetetusan hur vi lyckats, men det växer i våra sålådor  ) Tobak, krasse, ekorrgräs och lite annat. Magiskt det där... man går och gluttar och ser ingenting, men så plötsligt kommer det upp en liten liten växt  Hoppas att vi lyckas med inskolningen
Jo du, nog växer det alltid. Har så mycket nu att jag inte riktigt vet vart jag ska göra av allt. En del ger jag bort, men jag odlar inte bara till mig själv,utan också till stallets rabbatter! Alltså blir det ca 25-30 plantor av alla sorter! Hmm... 25-30x10 sorters blommor= PANIK. Och då har jag inte räknat med alla pelargoner......
CITAT (lisen @ 07-04-2003, 13:50) Hmm... 25-30x10 sorters blommor= PANIK. Och då har jag inte räknat med alla pelargoner......  Tips för trångbodda: Gå in på avd. Förkultivering och förökning, klicka på sidan 3, skrolla ner till inlägg nr 18; Odla på höjden.
Panik var ordet, hur ska allt få plats. Ricin och tomatplantor har blivit så stora. Pelargoner, chili, tomatpaprika, div. sommarplantor. Fuchsior och pelargoner från förra året, allt står och trängs. Så bra att en kaktus fick ullöss, då blev det plats i ett fönster. Sedan var det alla sticklingar från Rockdala som kommer, var ska dom stå?
Själv kan jag inte låta bli att ta sticklingar från mina fuchsior, trots att jag redan har 9st. Till saken hör också att jag inte är så där jätte förtjust i fuchsior! Det hela börjar likna tvångsbeteende. Finns det krisgrupper för sånt här?
Eva i Skåne
07-04-2003, 14:31
Ja Lisen, du är inte ensam om ditt beteende  . Det är så synd att kasta friska skott, jag näns inte. Därför har jag också ca 30 pelargonsticklingar av samma sort  . Ren dumhet? Jag får ge mig ut med en korg och truga grannarna när det blir lite varmare Men du Lisen, du kan ju alltid dela med dig av sticklingarna. Jag t ex har inte en enda fuchsia...........
Adri-Anne
07-04-2003, 14:40
Här har vi bara ståplats kvar. Småplantorna har tagit över allt annat utrymme. I förrgår åkte soffbordet upp i soffan, på dess plats står nu två bockar med sålådor.
Eva i Skåne
07-04-2003, 14:46
Hahaha Ann. Du är värre än jag
Adri-Anne
07-04-2003, 14:58
Jag är en VÄRSTING !!
Eva! Om du har vägarna förbi Stockholm så är du välkommen att hämta lite sticklingar. Ta lite pelargoner när du ändå håller på, skulle vara sååå tacksamm
Almdalen
07-04-2003, 15:53
Det är så skönt att veta att man inte är ensam om sin odlings iver. Maken undrar jämt vad jag skall med alla växter till innan det är dax att sätta ut dem. När alla väl är ute ur huset undrar han om jag tagit död på allt eller gett bort det. Men har man nästan 3 tusen kvadratmeter tomt så krävs det massor, för att inte tala om alla krukor som skall fyllas. Det är kanske tur att det mesta jag beställde från Rockdala dog. Jag har dock en del Fucsia sticlkingar som jag tagit från övervintrarna. Så Eva finns du i närheten av Höör kanske jag kan bidra med en! Ingegerd
Ylva i Dalarna
07-04-2003, 17:40
Å jag har det fullständig proppat överallt och dessutom ett antal sändningar av perenner på gång som jag som vanligt har beställt i ren vårgalenhet! Å jag som har tjäle kvar i backen och inte en endaste färdiggrävd rabatt att planter något i....vad gör man då när de kommer???? I bästa fall har småperennerna (frösådder) jag planterade i somras åtminstone delvis strukit med så jag kan klämma ner något där det redan finns en rabatt! Till min stora glädje hittade jag ett par såkrukor i ett hörn som jag glömt att vattna! Ett par dusin mindre plantor där!  Min mesta lediga, någorlunda vakna tid ägnar jag mig åt vattning och ändå kan det gå så lyckat! Jaa man vet att man lever, och det blir bara mer med åren..trots stenhårda försäkringar i maj när avhärdningens tid kommer, att aldrig mer ägna sig åt något annat än att SKÖTA den trädgård jag redan har!
Jag lovar mig själv varje år, inte en ny växt! Det är FULLT, men förra veckan grävde jag en ny rabatt. Gräsmattan blir man inte glad av. Så nu har jag huvudet fullt med nya växter. Och maken suckar!
Usch då... jag känner igen beteendet och mönstren... då vet jag vad jag har att se fram emot - badkaret full med perenner, tomatodling i kaffebryggaren, pelargoner i alla termosar och "inte-nudda-golv-principen" när man hoppar mellan alla möbler för att kunna ta sig fram i huset Men det går ju liksom inte att bota. Det är ju något alldeles speciellt med att skapa liv ur ett litet frö eller en stickling... Förresten får du gärna dela med dig till mig med om du har för mycket Lisen. Jag har inte en enda fuchsia och pelargoner är ju aldrig fel... När det gäller tvångsbeteendet verkar det som om vi redan har skapat en krisgrupp här och nu /Andreas
Vad det låter härligt!!!!!!!!!!!!!!
Detta är ju trevliga bekymmer!!!!!
Och jag är smittad av samma åkomma !!!
Om man bygger blomkrukspyramider i fönstren får man plats med två/tre våningar. Ovanpå drivhusen kan man balansera småpellisar. Sen staplar man kartonger på vardagsrumsgolvet för att få upp ännu fler minidrivhus i kant med balkongfönstret så att de små liven får ljus. Det är mest bekymmer med att komma åt att städa i detta gröna virrvarr! Så därför kan man med gott samvete hoppa över det de närmaste veckorna, tills man kan börja lyfta ut lite grönt på balkongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|