grycken
26-07-2005, 18:14
På mina daikonblad kryllar det av nedanstående insekter. Bladen vissnar mer och mer. Det gick inte att ta bättre närbilder, min digitalkamera är av modell äldre. Någon som vet vad det är för insekter?
Gossen Ruda
26-07-2005, 20:12
Ser ut som skinnbaggelarver av något slag. Lever på att suga växtsafter så där har du förklaringen på vissnande blad. Plocka bort dom.
grycken
27-07-2005, 21:06
Jag har tittat i flera insektsböcker men inte hittat någon sort som liknar min. Har tittat på skinnbaggar och skalbaggar och andra sorters insekter. Någon larv kan det knappast röra sig om i alla fall.
Jag drog upp mina daikon, de hade ändå börjat blomma eftersom jag sådde dem alldeles för tidigt.
Gossen Ruda
28-07-2005, 06:50
Jo, det måste vara skinnbaggelarver, närmare bestämt av nån bärfis. Larverna ser ut som små versioner av dom vuxna men saknar vingar, dessa kommer först vid dom sista skinnömsningarna. Brukar vara svårt att hitta bilder och beskrivningar av larverna, eller nymferna som dom kallades tidigare. Du får föda upp dom och se hur dom utvecklar sig.
grycken
28-07-2005, 10:14
De hade vingar och flög omkring. De var dessutom ungefär lika stora som bärfis eller nyckelpiga, men hade inte samma form på ryggen som bärfis. De påminde mer om nyckelpiga i formen, fast inte med nyckelpigemönster på ryggen.
De som syns på den vänstra bilden är döda insekter, den på den högra levde då fotot togs.
Gossen Ruda
28-07-2005, 15:36
Flög dom så kan jag hålla med om att det inte kan vara larver. Det är lite svårt att urskilja detaljer på bilderna, helst skulle jag vilja ha ett kryp i handen. Den till höger på vänstra bilden ser väldigt mycket ut som en bärfislarv med den vågiga kanten av halsskölden/vingfästet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.