Full version: Djur i odlingarna!
cocofjollan
Hej!
Vad göra jag åt de små, svarta flygfäna som invaderat alla mina odlingar? De gör ingen egentligen skada, men jag tycker de är otroligt ofräscht och vill gärna bli av med dem! Vad ska jag göra ? är det någon som har några tips?

Tack på förhand, Annelie
KURT
Om du kan låta det torka upp lite mellan vattningarna (inte så lätt när man har känsliga små plantor!) så minskar problemen.

http://www.odla.nu/forum/webbbs_config.pl?read=17059
kerstin z5-6
Flygfäna i sig gör ingen skada men -larverna !!-Innan de blir flygfän, kan ödelägga sålådor i ett nafs.
Kommer ofta när man vattnat för snällt ....har prövat steriliserad såjord med visst resultat med bomsäkert är det inte sleep.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De små svarta flugorna kan ställa till STOR skada i sådder ifall det är sorgmyggor. Deras larver tuggar i sig frön och rötter, en uppvuxen planta kan klara av att rötterna blir tuggade, små fröplantor brukar dock duka under.

Hittar du genomskinliga larver med svarta huvuden i jorden så är det troligtvis sorgmyggor du har.

Det finns flera diskussioner om småflugorna, i den här kan man hitta bild på sorgmyggelarv:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...9e287c3e9ce0321
Eva i Skåne
Skiva en rå potatis och låt ligga i vattenkannan eller stoppa en potatisklyfta i varje kruka. Flugorna dör biggrin.gif
Sara
Köp gula klisterpapper ("Neudorff Flug Effekt") och stick ned i krukorna. Flugorna lockas av färgen och fastnar i klistret.
Lofvet
Jag håller på att testa med att ha en köttätande växt mitt ibland mina odlingar och jag har märkt en ganska markant tillbakagång på sorgmyggor även om det tagit ett par veckor.

Man kan ju se hur det hänger döda sorgmyggor i de klibbiga fjunen på den "köttätande" växten.... så det verkar ju funka :-)
Nutten
Förutom gula klisterfällor kan du tillverka egna vattenfällor. Du tar en genomskinlig skål och fyller den med vatten och några droppar diskmedel. Placera en riktigt gul lapp under, så lockas myggorna dit. Diskmedlet gör så att ytspänningen försvinner och myggorna druknar smile.gif
sanna
Mina vänner brukar säga: - Åhhh, du ska jämt överdriva...Jag förstår inte vad de menar?

Jag har nu följt era råd angående dessa små flugor. Samtliga råd.

Jag har lagt potatisskivor i vattnenkannan, jag har stuckit ned potatisskivor i krukorna, jag har satt upp massor av gula flugpapper och vad mer...?
Låtit det torka mellan vattningarna(fast någon annan skrev att det INTE skulle torka mellan vattningarna).
Det enda jag inte har gjort är att skaffa en köttätande växt, men springer jag på en i växtaffärren är det inte omöjligt att den får följa med hem.

Flugorna?

De är kvar. De verkar må kanon!

Hälsningar Sanna rolleyes.gif
Susanne i Linköping
Det finns två sätt till. Det ena är att vattna med pyretrinlösning (jag kör med Pyrex, funkar någotsånär), det andra är att vattna med nematoder (har jag inte fått tag i, är för snål/lat för att kontakta predator men det lär vara mycket effektivt).
Nutten
Vet dock inte om jag håller med om att man bör använda Pyrex i det läget, mest med tanke på småplantorna! De har rätt känsliga rötter när de är unga...så risken finns att rötterna bränns sönder och plantorna vissnar...
Nematoderna fungerar ypperligt mot sorgmyggor, det är vad som brukar användas av yrkesodlare! Som privatperson vet jag inte hur dyra de är...

Du får väl köra på den urgamla metoden att smälla de dumma sorgmyggorna och blomflugorna för hand! Då blir du av med de flesta (åtminstone om du är träffsäker wink.gif Det i kombination med klisterfällor och minskad bevattning gjorde att de försvann från mina odlingar.

Slutligen, det ÄR minskad bevattning som gäller. Det är när sorgmyggelarverna får det blött som de frodas! Du kan alltid gå in på predators hemsida och läsa mer om krypen! http://www.predator.se
sanna
Hej Nutten!

Såg att jag inte testat ett av dina tips än - nämligen vattenfällorna! Hur kunde jag missa?!? ohmy.gif

Nu rackarns om jag inte ska utplåna de små äckelflugorna!

Fredlig samexistens - gärna, men inte på mina små babyplantor!!!

Sanna rolleyes.gif
Tittiluringen
laugh.gif jag kan snart inte göra annat än skratta åt mina sorgmyggor, men jag hatar dom mad.gif

jag håller på som dig Sanna och provar och testar: här är två tips jag fått och provat och som jag inte tyckte hjälpte, men kanske du lyckas: såpvatten, och snus....

har en variant på vattenfällan som funkar utmärkt, häll saft eller juice på ett fat och ställ bland växterna. funkar lite som klisterfällorna och är billigare.

just nu testar jag potatisvattnet.... hoppas hoppas.... unsure.gif

Lycka till i kampen! wub.gif
Tittiluringen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon