Full version: Azalea ?
anncharlotte
Hej !
Jag har planterat 3 stycken azaleor tillsammans med gamla och en ny rhoderondendronbuskar. Dom planterades förra sommaren.
Typen på azaleorna är den samma, alltså dom ser ganska lika ut men antagligen är det inte samma sort för färgerna är olika. Har fått dom så jag har ingen riktig koll.
Saken är i alla fall den att i år har en av dom blommat men inte dom andra, jag bor i en besvärlig zon, 5 eller i gynsamma förhållanden 4 och jag brukar få zon 4 växter att klara sej i min ganska skyddade trädgård.
Så vad jag undrar med detta en aning röriga inlägg
wacko.gif är , kan det vara så att en del arter tar ett år på sej innan dom vill blomma eller tror ni att dom står i en för hög zon för att klara av att blomma, bladverket är det inget fel på , dom ser hur friska ut som helst.
Rätt jord mm har dom fått.
Hälsn Lotta
Tusensköna
Ja, nu är ju inte jag någon expert.... Om de ser friska ut så tror jag säkert att de kommer blomma till våren. Vintertäck dem noga i år och skydda dem gärna lite extra med säckväv om de står i direkt vårsol. Låt "täcket" vara kvar till början av april, minst! När jorden börjat bli varm framåt april så gödsla med rhododendrongödsel (följ noga doseringsanvisningen på förpackningen). Jordförbättra eventuellt med rhododendronjord.

Utebliven blomning KAN bero på att de står för skuggigt, men i min trädgård verkar inte det spela någon roll iallafall. Jag har fem stycken azaleor (Persil och Satan) planterade vid garageväggen i nordväst-läge och de blommar och växer som bara den! Jag är uppriktigt sagt förvånad över att de trivs så bra. Vi var supernoga med förberedelserna av jorden, vi körde med jordfräs till säkert 30 cm djup och blandade ner MÅNGA säckar torvmull och rhododendronjord. Och tydligen lönade det sig!

Hoppas att du får se blommor på dina azaleor till våren!

/Tusensköna
kerstin z5-6
Mina azalea av olika sorter mår utmärkt , och här är jorden stelfrusen i april
de blommar i slutet av maj -Jag tror de bara rotar sig nu -kommer säkert att blomma i vår
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon