Full version: är tagetes gödsel
catmilla
Hejsvejs.
Har för mig att man ska låta tagetes vara kvar när den vissnat eftersom den är jordförbättrande. Har jag drömt? Vore bra om det var sant eftersom jag har tagetes nästan överallt i mina krukor smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Alla gröna växtdelar är jordförbättrande, även tagetes, bara att vända ner i landet (det är bara sånt som man brukar få sjukdomar på bladen som kan övervintra som man undviker ex. potatisblast och gamla tomatplantor som man inte bör vända ner) till nästa odlingssäsong har daggmaskar och andra mikroorganismer tagit hand om dem så de förmultnat och blivit till mull.

Tagetes är även bra under sommaren tagetesrötterna avger ett ämne som gör att skadliga rostårsnematoder inte trivs. +Tagetes brukar hålla de vita flygarna borta.

I krukor kan du nog ändå bli tvungen att byta jord, planteringsjorden består nästan bara av torv och strukturen på den jorden brukar vara ganska dålig andra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon