Margith
Är det nån som vågar artbestämma den här?

Eller är bilden för dålig?

Ja, den var då åtminstone för liten laugh.gif
Den finns i mitt album 'Vad är detta' medan jag funderar på varför den blev så liten......
Åsa, mälardalen zon 2

Svårt att se på bilden men sitter alla klockorna samlade på en sida på stängeln och de verkar sprida sig bra säger jag ja det ser ut som knölklocka.
Margith
Tack Åsa för att du hjälpte mig med bilden wub.gif
Ja, blommorna sitter på samma sida, det är det som får mig att misstänka Knölklocka, men den sprider sig inte.....
Gloriana
CITAT (Margith @ 26-07-2005, 21:02)
Tack Åsa för att du hjälpte mig med bilden wub.gif
Ja, blommorna sitter på samma sida, det är det som får mig att misstänka Knölklocka, men den sprider sig inte.....

Är det knölklocka så sprider den sig som sjutton. Rötterna är som vita morötter. De skickar ut systrådstunna rötter som efter ett par centimeter eller så tycker det vore lämpligt med ny morot som genererar en ny planta. Varje planta kan ge upp till 15 000 frön.....Rensa bort den eller ta åtminstone bort frökapslarna. I min förra trädgård sprutade jag (för en gångs skull!) för att bli av med den. Det lyckades bara delvis mad.gif
En vacker blomma men en pest i alla fall! Värsta ogräset enligt min ödmjuka åsikt.
nina L
Knölklockan bildar första året en fåbladig bladrosett.
Andra året utvecklas rotsystemet och bladrosetten blir kraftigare och först TREDJE året så kommer blomman! ohmy.gif
Så du kanske har den utan att se den!
Sommartorparn
Jag vill bara tillägga att bladen ser ganska olika ut i olika faser. De små låga bladen som kommer de första åren är lite åt det runda hjärtformade hållet, men sedan när de börjar vilja skjuta blomstängel så är bladen markant avsmalnande och spetsiga. De låga rundade bladen kan sprida sig över stora ytor, även i klippt gräsmatta, utan att du någonsin ser den blomma. För att få veta vad det är för en klocka rekommenderar jag att du gräver upp och kollar rötterna. Men du måste gräva ner någon decimeter för att se knölarna. Mellan bladen och knölarna är det vitaktiga rottrådar.

Var tog fotot vägen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon