Anki
Jag fick en krukväxt av min granne som skulle flytta. De hade glömt att vattna eftersom de hade så mycket att göra med flytten. Det var en blomma som såg ut som treklöver eller harsyra fast den hade vinröda blad....
Jag som inte brukar komma ihåg att vattna gav mig sjutton på att denna skulle överleva.

Den hade bara 5 klövrar kvar och jag vattnade den och satte den i ett väster fönster. Nu har jag gett den en lite skvätt med vatten varje dag och bara på två veckor har den säkert 30 blad och 4 blomstänglar med rosa små vackra blommor!

Är det någon som har bra skötselråd till denna blomma?
Mina blommor blir alltid så dåliga på hösten och vintern och många dör...
Men jag gillade denna blomma och just för att jag fick den av mina grannar som jag kommer att sakna så mycket...vill jag att den ska överleva....

..och en fråga till...Vad heter blomman?
Sulawesii
Oxalis triangularis 'Crimson Iron Cross'.
Jag vattnar min innan den torkat ut helt. Tycker om sol.

** Den får underjordiska rhizomer som den "vilar i" på vintern.
Anki
Den får underjordiska rhizomer som den "vilar i" på vintern.

Så tar vi detta på svenska då...;o)
...vad händer då?

Tack för svaret...Har den något svenskt namn?
Åsa, mälardalen zon 2
triangeloxalis (syn. rödbladig oxalis)
Fenja
Jag brukar ha kvar mina i fönstren över vintern, de tunnar ur och får färre blad, en del vissnar nästan ner helt. Sedan börjar jag göda och planterar eventuellt om frammåt våren och vips växer de igen för fullt.
Jag tror att man kan låta dem vissna ner helt och förvara svalt och väcka sedan på våren, men det har jag inte provat själv.
Rhizomer är själva "lökarna" liksom, ser lite kottelika ut och kan bli långa, i så fall kan man dela dem vid omplantering.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon