Full version: Måbär - klippning
AnnaVilhelmina
Vi har planterat måbärs buskar i maj och min fråga är när jag ska beskära dem första gången ? Bor i mellan sverige om det har någon betydeles och buskarn är ca 1 meter nu.
Mvh Anna
KURT
Oftast låter man dem etablera sig en säsong, sedan klipper man ned den till ca 2-3 dm höjd nästa vår. Sedan får man underhållsbeskära den under sommaren.
AnnaVilhelmina
Jag har läst lite på internet om just beskärning och det verkar som om måbär ska planetaras på våren och redan där har jag gjort ett fel, men nu till det återstående problemet - måbärs häcken börjar bli för hög och frågan är om jag klipper den nu - kan den ta skada ? Ska jag klippa den nu eller vänta tills senare i höst ? Ska jag gödsla efter klippning om jag klipper den i höst?
Mvh Ann@
Big Gardener
Om den är nyplanterad (maj) bör man vara försiktig med att skära ned den direkt. För att en växt ska kunna etableras bra krävs först och främst ett bra rotsystem. En nyplanterad planta behöver energi till roten och den del av plantan som producerar energi är bladen. Klipper man bort dessa för tidigt berövar man plantan dess energiproducerande system. Därför måste plantan satsa på att producera nya blad. Detta tar kraft från den redan lilla roten.

Naturligtvis kan man aldrig vara för generell när det gäller växter och om man ska klippa ned eller inte är en avvägningsfråga. Hur god kondition var plantorna när de planterades och hur god kondition är de i nu. Många resonerar som så att man förlorar ett helt års tillväxt om man inte klipper ned dem direkt. Detta är en ganska ensidig sanning eftersom roten också tillväxer. Därför kan man vinna mycket på att låta plantan vara ett år innan man gör något.

Gödsling på en efter klippning av en ung planta är sällan nödvändig, men långsiktig tillförsel av organiskt material och/eller naturgödsel gynnar växterna. Glöm inte att etableringsbevattna denna första säsongen!
AnnaVilhelmina
Tack för tipsen!
Jag ska beskära buskarna i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon