|
Hejsan När man talar om sju sorters kakor vilka sorter är det då som traditionellt ingår i denna samling? kakmonstret Ciczi
Maria i Helsingborg
27-07-2005, 09:30
Drömmar, syltgrottor, finska pinnar, bondkakor och schackrutor på mördegsfronten antar jag.......hmm, vilka mjuka? Pepparkaka, kanske? Tigerkaka? Räknas kanelbullarna in? Du hör att jag inte har ngn aning, va?  Men jag älskar att baka!  RULLTÅRTA?
Biggan_
27-07-2005, 10:57
Inte vet jag vilka kakor som ingår i de sju sorterna. Jag sitter här med en bok som heter Sju sorters kakor, och i den finns ca 300 sorter
pialotta
27-07-2005, 11:00
å så är det chokladrutor UTAN pärlsocker och en rund med färgat rosa socker på kanten. Lustigt att sju kakor är nya trenden - men mums!
Vet inte om aftonbladet är så trovärdigt, men här är deras artikel om småkakorna: http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/stor...,677322,00.htmlInklusive kaktest för den som vill kolla sig  Emma
*Felix matte*
27-07-2005, 12:22
Enligt SvD är det dessa sorter. Mer att läsa här
lena:-)
27-07-2005, 12:22
Rund med färgat rosa socker på kanterna.........BRYSSELKEX.... Låt oss bilda Brysselkexens beskyddare fast i den meningen att de skall bakas och ätas.....
*Felix matte*
27-07-2005, 12:25
Hannele
27-07-2005, 13:34
En konditor i Alingsås skrev i morgontidningen vad hon ville ha på kakbordet om det handlar om sju sorter:
Kanelbullar (hennes specialitet), skivor av vetekrans med kardemumma, småkakorna kruskahavre med russin, chokladbröd med pärlsocker och schackrutor med pärlsocker runt kanterna, en mjuk pepparkaka och en drömrulltårta med smörkräm.
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2005, 13:43
Hur många kakor det ska vara och vilka kakor det ska vara varierar, på många håll i sverige skulle det enligt tradition vara nio sorters kakor på faten på andra håll i sverige skulle det vara sju.
Bäst är att ha kaksorter på faten som folk gillar att äta, själv skulle det aldrig falla mig in i att ha kokostoppar, korintkakor, pepparkakor och liknande för ingen gillar att äta dem här.
Hannele
27-07-2005, 13:50
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-07-2005, 14:43) själv skulle det aldrig falla mig in i att ha kokostoppar, korintkakor, pepparkakor och liknande för ingen gillar att äta dem här. Mina favoriter!  Holmberg skriver i sin bohusländska historia 1845: "Pepparkakstillverkningen är väl öfverflödigt att omnämna - hvem har inte hört talas om Kongelfs Pepperkakor?"
CITAT (Hannele @ 27-07-2005, 14:50) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-07-2005, 14:43) själv skulle det aldrig falla mig in i att ha kokostoppar, korintkakor, pepparkakor och liknande för ingen gillar att äta dem här. Mina favoriter!  Pepparkakor och kokostoppar.... mmmm! Ciczi
Bettson
27-07-2005, 14:32
Jag kommer från en bygd där kafferepen verkligen hade alla traditioner.
Sju sorters kakor kom från vad man tyckte var lagom att prestera till ett kafferep.
Det skulle vara bulle, två sorters mjuka kakor samt fem sorters småkakor. Efter detta tårta naturligtvis.
Vilka kakor skulle det vara. Fanns inga speciella men alla hade sina egna hemliga recept. Man tävlade lite fint med varandra om att baka de godaste kakorna. Sina egna hemliga recept kunde man hålla absolut hemliga eller dela mot tysthetslöfte med verkligt goda vänner. Underförstått var då att man inte gav bort ett hemligt recept till andra. Åtminstone inte om de tillhörde samma bekantskapskrets.
I min mammas handskrivna receptbok för kakor stod därför recept som Valborgs vaniljdrömmar,Fridas havrekakor, Kajsas Jönköpingskakor, eller tant Ednas hallongrottor.
Fick man en komplimang för en viss god kaka så skulle man erkänna var receptet kom ifrån. Hela proceduren var egentligen ett socialt test för vem man kunde lita på i andra sammanhang.
Sedan fanns det en massa andra oskrivna regler för kafferep och gud nåde den som bröt mot konvenansen...........
Fast jag har många trevliga barndomsminnen från bygdens kafferep. Egentligen så har jag lust att skriva en bok om gamla tider kafferep med alla min mammas hemliga recept. De flesta av receptförfattarna har ju redan gått i graven.
Gossen Ruda
27-07-2005, 15:22
Att det just skall vara sju sorter har nog att göra med att talet sju är heligt och lyckobringande. Man kanske inte blir tjock om man äter sju sorter. Att dvärgarna var sju till antalet var ingen slump. Dom bodde väl dessutom bortom dom sju bergen. Det finns många fler exempel på just talet sju.
Det finns en stjärnbild som kallas för sjustjärnorna. Fast när jag tittar utan kikare så är dom antingen sex eller åtta. Sju är ett bra genomsnitt. I kikaren ser man att dom är fler, det är egentligen en öppen stjärnhop som heter Plejaderna.
Betsson Skriv boken . och börja genast. Den kommer att vara efterlängtat..... Det blir en kulturskatt.. Jag hejar på dig . Själv gillar jag schackrutor ......muuuuuums
*Molly*
27-07-2005, 17:47
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-07-2005, 14:43) Hur många kakor det ska vara och vilka kakor det ska vara varierar, på många håll i sverige skulle det enligt tradition vara nio sorters kakor på faten på andra håll i sverige skulle det vara sju.
Bäst är att ha kaksorter på faten som folk gillar att äta, själv skulle det aldrig falla mig in i att ha kokostoppar, korintkakor, pepparkakor och liknande för ingen gillar att äta dem här. Mmmm, korintkakor som är så gott
Ophelia
27-07-2005, 19:44
Håller med föregående talare gällande korintkakor. Jag är oxå förtjust i bondkakor och tunna chokladrutor med hackade hasselnötter på som min farmor gjorde
CITAT (Ophelia @ 27-07-2005, 20:44) Håller med föregående talare gällande korintkakor. Jag är oxå förtjust i bondkakor och tunna chokladrutor med hackade hasselnötter på som min farmor gjorde  Finns det romrussin kakor? I såfall ska jag gillra mina Ophelia-fällor på gården med sådana. Magnus
Ophelia
27-07-2005, 20:12
Kan nog hamna i de där fällorna utan romrussinkakor
*Felix matte*
27-07-2005, 21:07
Fastän jag inte gillar eller äter småbröd så har jag bakat dem i måååånga år.. men nu när vi alla vet att fett dödar.. bakas här inte såna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|