Jenny zon 1
Hej!
Ni verkar vara så kunniga och duktiga här så jag hoppas ni kan hjälpa mig. Vi håller på att anlägga en liten lund. Vi har häggmisplar i lunden som vi kommer att stamma upp i framtiden.

Vad ska vi använda som marktäckare? Ska vi använda en sort eller ska vi blanda flera t.ex. ett par kvadratmeter ormöga, ett par kvadrat meter hasselört, sockblomma osv?

Har ni andra förslag för att vi ska få en så mysig lund osm möjligt?
Hälsningar Jenny unsure.gif
lyckero
Hej!
Är nog tyvärr inte så kunnig på lundområdet, men i halvskugga finns det så mycket som trivs. Först ut är ju alla lökväxterna på våren. Men du kanske kan berätta lite om vad du tänkt dig (lugnt och stillsamt/ olika färger etc), samt storlek på lunden. Vad som finns i närheten kan också vara av intresse. Och naturligtvis vilken zon du bor i...
mvh
Lyckero
Fenja
Vintergröna, finns i olika färger, jag beställde ett lila ormöga från Odla nu sist de sålde perenner, revsuga, aubretia, svalört, det finns en massa roliga klövervarianter, jag har en som har röda blad med gröna kanter, vivor av alla de slag, bellis, förgätmigej, doftvioler och smultron till exempel.
Mvh
Fenja
dammkillen
olika vivor kanske, den maffiga sommarvivan kanske, den gillar väl skugga och fukt. bollviva, lundviva. lite blandning av olika färger på blommorna, gult, lila. japansk röd viva
Ulla-Stina2
Jag håller ocksåpå med ett lundprojekt och har ställt mig liknande frågor (dvs ska man ha större sjok med samma växt, eller dutta ut dem... etc).
Jag har ganska mycket broklungört, hämtade 2 plantor från skogen intill för några år sen och de sprider sig så fint. Blommar rosa-ljusblått från april och resten av sommaren är bladen jättefina.
Funkior har jag satt, har en del gamla men har satt fler nya o olika.
Ett blått ormöga fick jag av en kompis i sommar, få se hur den blir till våren.
I sommar har jag också satt ett par spetsmössor, en skuggröna och en sockblomma för att testa hur de uppför sig.
Har också köpt ett par myskmadror, det står att de doftar om våren och det är inte fel.
Men placeringen av allt detta är jag fortfarande lite frågande till.

Vet någon förresten:
I min "lund" står en helt vanlig gran. Jag har nu stammat upp den så att det är tomt ca 1,5 meter under. Där ligger nu bara barr.
Eftersom granen väl är en surjordsälskare och vi i övrigt har ganska kalkrik jord, innebär det att jorden närmast kring granen är surare än i den övriga trädgården? Kan jag plantera skuggrönan där, eftersom jag läst att den föredrar surt framför kalkrikt? Eller kanske låta det vara som det är? Nu har jag gjort en liten "installation" med stenar m m.
Tacksam för tips!
Hälsn Ulla-Stina i Alingsås
Ewa L
Jag har en Koreagran mitt i den ena lunden. Har inte stammat upp den ens speciellt mycket, kanske 30 cm.

Därunder har jag Myskmadra, Liljekonvaljer och Hasselört. (Det är en vit lund.) De trivs utmärkt.
mulle
Spetsmössa och liten häxört är några andra favoriter!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon