Kana
Mina fyra fina chilisar som jag försått och som nu är kanske en decimeter stora har börjat krulla ihop bladen och ser lite torra ut i bladkanterna!!! sad.gif Vad kan ha hänt med de små liven? För lite vatten, för mycket? För mycket sol? För lite kan de knappast ha fått eftersom de står i ett söderfönster... jämmer och elände, ska jag inte få några jalapenos i sommar nu... är det alldeles för sent att sätta nya frön månntro? Eller kan dessa stackare räddas? huh.gif

K.
habanero
Kanske det kan vara för mycket sol? Våra blir ibland 'kokta' i fönstret när solen ligger på. Bladen brukar i så fall bli vitbrända på sina ställen.

Riktigt soliga dagar drar jag ner persiennerna.

Hur mycket vatten ger du dem? När de är så små, så är de inte så väldigt törstiga. De vill inte ha det blött om fötterna.

Har du börjat ge dem näring? Vi brukar vänta med näring tills de är större.

De repar sig säkert. Chilin är en överlevare!

Det är väl på håret att du hinner få frukt om du sätter fröerna nu. Men testa. En del sorter som jag satte 1 januari har i och för sig redan fått frukt. Men det är rekord, i alla fall för mig.

Håller tummarna!
Mats
Inka
Jag undrar bara hur du gör, Habanero, toppar du dina chilisar? Verkar finnas lite olika "skolor" på den fronten...
Inka
Hoppsan, jag undrar också när dom kan flytta ut till en inglasad balkong? Mina är kanske 20-25 cm nu, otoppade och står under extraljus, aldrig direkt sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon