Jill-Ulrika
Att det så omtalade Pet-flasttricket inte fungerade på min balkong,blev jag varse häromdan när jag kom hem efter 4 dagars vistelse på landet. Allt vattnet i petflaskorna var borta och alla växter minst sagt slokade. Min ena petunia hade dött av uttorkning. Min millionbells var förtvivlat hängig och solroserna hade nästan också gett upp. sad.gif

Fick ägna hela dan igår åt räddningsaktioner, då jag ryckte ut med vatten, biobact och sax då jag klippte ner de sorgligaste delarna. Som tur var återhämtade sig de flesta, alla utan petunian och några av mina tomatplantor.

Nu undrar jag såklart vad jag gjort för fel med petflaskorna, hade jag inte tryckt ner dom rätt, har jag haft för lucker jord? För mycket vatten?

Eller är det helt enkelt så att petflasktricket är en myt och att det egentligen inte alls funkar så bra som många påstår? unsure.gif
pejori
det fungerar bra här smile.gif smile.gif
MEN petunior och surfinor (miljon bell) är kameler!!! rolleyes.gif rolleyes.gif
dom behöver mer vatten än en flaska, och stora krukor wub.gif wub.gif
för små krukor, så torkar dom direkt wub.gif wub.gif
*Felix matte*
jag testade att göra hål i botten på ett par PETflaskor innan jag satt dem i krukan och då försvann vattnet nästan direkt... de jag inte gjorde hål i doserade vattnet i lagom mängd. smile.gif
I en Physaliskruka med ca 15 liter jord krävs tre fyllda PETflaskor för 4 -5 dagar om krukan står i halvskugga... vet jag efter att ha testat
smile.gif
Lava
Ursäkta en nybörjare, men var innebär petflasketricket?
Ska man trycka ner en vattenfylld petflaska i krukan - har jag förståttdet hela rätt? Och så vattnas växterna efter behov?
Lava
pejori
CITAT (Lava @ 27-07-2005, 22:02)
Ursäkta en nybörjare, men var innebär petflasketricket?
Ska man trycka ner en vattenfylld petflaska i krukan - har jag förståttdet hela rätt? Och så vattnas växterna efter behov?
Lava

japp... smile.gif smile.gif
fyll flaskan och stick ner den i krukan wub.gif wub.gif
kellysblues
Det behöver förresten inte vara pet-flaskor, utan går väl bra med vilka flaskor som helst. Jag har olivoljeflaskor i några krukor, tycker de smälter in bättre och ser trevligare ut. smile.gif Fungerar fint hittills i alla fall.
Jill-Ulrika
Åh, f*n!
Förlåt svordomen men inte trodde jag behövde ha fler flaskor i en större kruka i halvskugga. Det förklarar ju en del.blink.gif

Felix matte: tack för tipset! Men ska man trycka ner dem på något speciellt sätt om jorden är lucker, alltså måste jorden vara mer packad omkring själva flaskan?

Lava: Sorry, självklart borde jag ha förklarat vad jag menade med petflasktricket och inte tagit det förgivet att alla vet vad jag menar. Nu när jag läser mitt inlägg är jag förvånad över att så många ändå visste vad jag menade med "petflasketricket". Det är ju knappast någon vedertagen trädgårdsterm wink.gif Jag vad nog lite uppskruvad över det inträffade när jag skrev inlägget.

kellyblues: Låter fint att ha andra sorters flaskor än vanliga pet-flaskor i plast. Använde en gammal flaska, tidigare innehållande flaggpunch i en av mina krukor, tyvärr utan det resultat som jag ville ha, men jag får helt enkelt skaffa fler. Har du några foton på hur det ter sig ut med olivoljeflaskorna? Det vore roligt med lite "flasktricks" inspiration laugh.gif
Reserv
huh.gif unsure.gif wink.gif blink.gif wacko.gif Nu har jag funderat och funderat............Hur i hela fridens dar kommer vattnet ur om man inte tar hål i flaskan? unsure.gif Har aldrig hört talas om "tricket" än mindre testat det. Kan nån vänlig själ förklara mer ingående vad det gäller. Ursäkta en alldeles förbaskat dum fråga (för er som vet vad det är ja) sad.gif
Jill-Ulrika
biggrin.gif
På begäran kommer här "petflasketricket" (fritt tolkat av mig)
PET-flasketricket går ut på att vända en PET-flaska med vatten (notera utan kork) med halsen/mynningen nedåt och trycka ner den i jorden, så snabbt(?) att det uppstår nåt slags vacuum och vattnet därmed sakta sipprar ut allteftersom plantan dricker. Det ska fungera som en vattenreservoar när man inte har möjlighet att vattna själv.

Hoppas det var en något mer utförlig förklaring på min något "kryptiska" benämning. rolleyes.gif
anna_rispan
mm, när jorden är torr släpper den upp syre som kommer in i flaskan o då rinner det ut vatten.. typ, kanske
*Felix matte*
CITAT (Jill-Ulrika @ 28-07-2005, 19:38)
Men ska man trycka ner dem på något speciellt sätt om jorden är lucker, alltså måste jorden vara mer packad omkring själva flaskan?

tror nog att jorden ska sluta tätt om flaskhalsen, annars vickar väl flaskan omkull... har faktiskt inte tänkt på det unsure.gif tongue.gif
Reserv
Tack så mycket! wub.gif När man väl tänkt fel, så är det lite svårt att se det på nåt annat sätt. I min tanke så såg jag hur man fyller en flaska och trycker ner den i krukan (med botten ner förståss) rolleyes.gif sen säger nån annan att man inte behöver borra hål i botten wacko.gif blink.gif huh.gif VA!!!!! Hur ska då vattnet komma ur? blink.gif Ja, jösses så fel det kan bli när man tänkt fel från början tongue.gif
*Felix matte*
Nu har jag gjort nytt "trick"... borrade 6mm hål i botten på PETflaska,
fyllde den med vatten, skruvade på korken och ställde flaskan upprätt i krukan (tryckte till lite så den står stadigt) krukan är nyvattnad så än har inget vatten farit ut från flaskan.
liv
CITAT (Reserv @ 28-07-2005, 20:16)
Tack så mycket! wub.gif När man väl tänkt fel, så är det lite svårt att se det på nåt annat sätt. I min tanke så såg jag hur man fyller en flaska och trycker ner den i krukan (med botten ner förståss) rolleyes.gif sen säger nån annan att man inte behöver borra hål i botten wacko.gif blink.gif huh.gif VA!!!!! Hur ska då vattnet komma ur? blink.gif Ja, jösses så fel det kan bli när man tänkt fel från början tongue.gif

huh.gif Jag såg för min inre syn exakt samma förfaringsätt som Reserv.
Haja noll . tongue.gif
Är det kånstig att det blir missförstånd här i världen .
Man uppfattar ju så olika och gör det till sin sanning... wink.gif
Men nu vet vi , smart metod som snarast måsta testas biggrin.gif
Reserv
Det där Liv är till att åka lite snålskjuts det rolleyes.gif Här får jag framstå som dummer innan nån annan törs träda fram och påtala att jag inte alls var ensam om synen tongue.gif Busstgt att säga till sen i alla fall wub.gif
liv
smile.gif Reserv
Jag framstår ju redan som en dummer , Så du är ju i så fall i gott sällskap .

Sen var det det också att jag hade inte läst insänd. så du hann liksom före mig bara, annars hade det nog vart jag som undrade rolleyes.gif

ELLER SÅ HADE JAG TESTAT MED ATT STOPPA NER FLASKANI I KRUKAN . wub.gif

Tur du hann agera så jag ialla fall klarade mig denna gången wink.gif blink.gif
Jill-Ulrika
Felix matte: Är riktigt nyfiken på det nya tricket, det gamla är ju ganska ostadigt.

anna rispan: Det är bra att du håller ordning, men min jord var fuktig (nyvattnad) men släppte ändå in för mycket vatten. Men jag ska på´t igen. Skam den som ger sig. Jag har ju hört att de ska funka, så.
unsure.gif

liv och Reserv: Ni framstår knappast som "dummers" (eller hur man nu böjer dummer?) . Ta det lungt med självkritiken. Alla kan inte veta allt jämt. Särskilt inte när det är så kryptiskt skrivet.
*Felix matte*
CITAT (Jill-Ulrika @ 30-07-2005, 00:12)
Felix matte: Är riktigt nyfiken på det nya tricket, det gamla är ju ganska ostadigt.

Det nya funkade inte så bra eftersom botten på flaskan var inåtbuktad och då for vattnet ner alltför fort.. ska testa senare med flaka som har slät botten.
Det gamla är hur stadigt som helst... gäller ju bara att trycka ner flaskhalsen en bit så den står stadigt.. i förmiddags satt jag liten flaska i Physalisen och den doserar vattnet perfekt wub.gif
kellysblues
kellyblues: Låter fint att ha andra sorters flaskor än vanliga pet-flaskor i plast. Använde en gammal flaska, tidigare innehållande flaggpunch i en av mina krukor, tyvärr utan det resultat som jag ville ha, men jag får helt enkelt skaffa fler. Har du några foton på hur det ter sig ut med olivoljeflaskorna? Det vore roligt med lite "flasktricks" inspiration laugh.gif

Har laddat upp ett par bilder på min ena fredskalla i mitt album. Den har en olivoljeflaska som bevattningsanordning.

En av bilderna:
kristerh
Binder du fast flaskan på nåt sätt, en glasflaska är ju rätt tung wink.gif
krister
kellysblues
De står ju i ganska stora krukor och är nerstuckna så att de kan vila sig mot kanten, det går fint. Kanske får man hitta mindre flaskor eller använda sig av plastflaskor om man har mindre krukor, hittade några blå petflaskor som jag tyckte såg lite trevligare ut än de vanliga som jag har i några av mina mellanstora krukor. Den ena vill gärna bli inbuktad, bara, och då går ju effekten förlorad. Får prova att inte sticka ner den så djupt nästa gång jag fyller på.
Jill-Ulrika
CITAT (kellysblues @ 30-07-2005, 00:57)

Har laddat upp ett par bilder på min ena fredskalla i mitt album. Den har en olivoljeflaska som bevattningsanordning.

En av bilderna:

Det var en sån himla bra idé med olivoljeflaskor, istället för de vanliga runda tråkiga plastpetflaskorna att jag genast lät mig inspireras av dig. (När jag kommer till skott och köper mig en digitalkamera så ska jag visa hur det blev.)
serx
CITAT
Fick ägna hela dan igår åt räddningsaktioner, då jag ryckte ut med vatten, biobact och sax då jag klippte ner de sorgligaste delarna.

Att klippa i växter är en rätt dålig räddningsaktion. Vänta med det tills växten mår bra igen.
brimak
Det går att få tag på fina glasflaskor i second hand affärer, loppis auktioner och liknande. Har en kompis som bara använder sig av glasflaskor, en färg i varje fönster det är riktigt snyggt, ser ut som glaskonst och ger ett vackert skuggspel.
pejori
CITAT (brimak @ 02-08-2005, 00:22)
Det går att få tag på fina glasflaskor i second hand affärer, loppis auktioner och liknande. Har en kompis som bara använder sig av glasflaskor, en färg i varje fönster det är riktigt snyggt, ser ut som glaskonst och ger ett vackert skuggspel.

vilken strålande idé smile.gif smile.gif smile.gif
ska genast skaffa fina glasflaskor smile.gif
Jill-Ulrika
CITAT (serx @ 01-08-2005, 23:36)
CITAT
Fick ägna hela dan igår åt räddningsaktioner, då jag ryckte ut med vatten, biobact och sax då jag klippte ner de sorgligaste delarna.

Att klippa i växter är en rätt dålig räddningsaktion. Vänta med det tills växten mår bra igen.

Äsch då, det var ju ändå bara torrt och dött. Fast mina räddningsaktioner var något desperata inser jag nu och med tanke på att jag först funderade på att i förtvivlan slänga allt så tycker jag ändå att jag lyckades sansa mig ganska hyftat biggrin.gif huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon