Ronja_1
27-07-2005, 14:33

Hej!
Idag har jag investerat i en ny ros. Det är en Princess Alexandra TM Pouldra (N)
Modern Buskros!
Undrar nu kort och gott: Kan den klara sig ute över vintern?
Hur sköter man den
Jag bor i Grums utanför Karlstad och vet ej vilken zon vi tillhör.
Denna rosen klarar zon 1-3
Vad har den för chanser?
Snälla svara
Ronja
AndreasBlomquist
27-07-2005, 15:24
Tjenare Ronja,
Du bor nog i zon 2 eller zon 3. Jag bor i Kil och det är zon 3. Har bestämt för mig att Grums ligger i zon 2 men kan ha fel så det ligger i zon 3..
I Rosbibeln LÅG står det att den är härdig i zon 3 möjligen 4, men när det blir kallt i höst / nov. kupa upp den ordentligt med jord eller kompost så har den större chans att klara sig. Jag har haft rosen, den var så vacker men frös bort efter ett par vintrar. En dansk Poulsen ros från 1996.
Ser nu att du frågade om sköseln.
Kolla krukan i botten när du tar ut den, så här långt fram på sommaren kan rötterna gå runt i hela botten. Trassla och dra ut dom innan du planterar den i jorden. Gräv ner den djupare än den står i krukan ca 15 cm eller mer, plantera den soligt, vattna mycket i gropen. Gödsla inte så här sent på sommaren, då avmognar den dåligt och den klarar vintern sämre.
I botten av gropen lägger du 2 stora nävar benmjöl det är allt den behöver som start nu. Kogödsel nästa vår i april/ maj. Hoppas du får behålla din skönhet i många år.
Ronja_1
27-07-2005, 19:58
TACK SNÄLLA FÖR ERA SVAR
Hoppas på att vintern inte blir så hård.
Vi har grävt upp spirean med alla larverna och placerat rosen där. Med krukan också. Ska vi ta bort den, eller låta den stå kvar. Vi hade tänkt ta hela krukan med in inför vintern och förvara i ett svalt rum, ca 10-15 grader varmt. Är det okey?

Ronja
kerstin z5-6
27-07-2005, 20:50
Iofs tror jag det mår mkt bättre ute .. o ska den ha + 10-15 måste den ha x ljus i form av ett lysrör över sig .. då funkar det bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.