Full version: Perenn Lavat Barnslet
Ronja_1
huh.gif Hej igen!
Köpte också en Perenn Lavat Barnslet?
Vad är det egentligen för växt?
Hur skall den placeras? Ska den täckas eller tas i i vinter?
Tacksam för svar
Ronja
Åsa, mälardalen zon 2
Lavateran Barnsley antar jag att det är du har, kallas ofta trädmalva, tyvärr icke härdig i sverige men man kan övervintra den på ett svalt ställe (måste vara frostfritt)
Tesa
Är intedetden sammasom gråmalva?
Den skall ju vara härdig till zon 2 iallafall i så fall
Ti bee
Inte ens härdig i zon1, med vintertäckning?? Har 3 yviga plantor som jag gärna vill ha kvar...
Vacker malva i alla fall! Blomrik, yvig och en av de somrigaste växter jag har. wub.gif
Tesa
Jah...då ska jag ta och ge upp då....har försökt och misslyckats 3 ggr men skyller alltid på min lerjord...
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Tesa @ 29-07-2005, 13:07)
Är intedetden sammasom gråmalva?
Den skall ju vara härdig till zon 2 iallafall i så fall

Nej trädmalvan Barnsley är inte samma som gråmalva de hör till olika arter enligt SKUD men de verkar ofta förväxlas. Ev. kan nog Barnsley övervintra i gynnsamt läge i södra sverige men överlag anses nog inte den sorten härdig.
Ti bee
Kanske kan man ta frön då? Hinner den gå i frö här?
kerstin z5-6
Gråmalvan är härdig i z5 -träd är det inte men en underbar växt som är lätt att övervintra i kruka
Ti bee
Aha, då kommer vi in på ett nytt ämne! smile.gif
Har ett gårdshus med ett rum som jag tror förr varit tvättstuga s a s (alltså koka-tvättstuga), angränsande finns liten stalldel. Dörrar finns, men ingen isolering (gammalt hus i tegel).

Vilken övervintringstemperatur borde jag ha för att kunna använda en del av gårdshuset som övervintringslokal? Jag har ett löst element och kan sätta in det där, men vet ju inte om det räcker förstås.
Vad är optimal övervintringstemperatur, för t ex Lavatera Barnsley, fuchsia, brugmansia etc..? Och hur löser ni era övervintringar?
Åsa, mälardalen zon 2
Runt +5 brukar vara bra för övervintring men hos mig varierar det mellan +2-10C under hösten -vintern och det funkar det med så länge som det inte blir minusgrader brukar det gå bra.

Jag ställer växterna i mina föräldrars oisolerade förråd, fast alla lagerhyllor som står längs väggarna som är fulla av grejer isolerar nog en del + frysboxen och frysen genererar en hel del värme. Jag har ställt in ett bärbart element som jag kan sätta på ifall det blir riktigt kallt ute för då kan det börja gå mot noll. Förrådet har lite för torr luft för fuchsia men jag duschar på dem ibland och de brukar överleva iallafall.

(man brukar säga att går det att lagra potatis där utan att den fryser eller skrumpnar så är det ett bra ställe att övervintra sådant som fuchsia inget ljus behövs ju till den)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon