Full version: Luftskott!
SannaLasso
... Eller ska jag vänta?

Tar man bort alla och vad händer sen - kommer det ändå flera nästa år?
Jag skulle vilja ta dom innan dom börjar fälla löven.

Det gäller ett äppleträd.
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är vattenskott du menar och dessa kan du ta bort nu under JAS (Juli, Aug, Sept). Och om du tar bort dem nu vid den här årstiden så blir det inte så mycket vattenskott nästa år. Vill man slippa överlag att få så mycket vattenskott så bör man göra sina beskärningarna i fruktträden under JAS vilket är det bästa ur träden synvinkel.
AndreasBlomquist
Jag tog över en trädgård i våras som var i bedrövligt skick. Äppelträdet hade nog inte blivit beskuret många gånger sen det planterades och absolut inte rätt.
Nu gick jag idag löst på det rätt så kraftigt i ett försök att få till det någorlunda. Som Åsa sa så är den bästa perioden för att beskära ett äppelträd i JAS.
En del argumenterar säkert att den bästa perioden är under vårvintern men det beror nog på att de är influerade av yrkesodlarna som beskär träden då. De har ju annat för sig i JAS wink.gif
SannaLasso
Jovisst menar jag vattenskott. smile.gif

Tack tack för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon