liv
Köpte 2 planter med rosmarin i maj nån gång.
De tog sig något så när i början , men nu har den ena nästan vissnat ner . Jag tog den ur krukan jag planterade den i .Döm om min förvåning när jag såg att den inte alls hade rotat sig i den nya jorden , utan den lilla fyrkantiga krukan den hade varit planterat i , var som om den var kvar .
Jag blev jätteförvånad , för rötterna brukar ju växa.
För några dagar dedan grävde jag ner den i växthuset , men det var inte lyckat . Nu ser den helt död ut -
Den andra plantan står kvar i den omplanterade krukan i uterummet men det ser ut som den åxå håller på att tyna bort. Jag brukar ha stora fina rosmariner .
Tror ni att det kan vara det att jag hade ganska mycket lövkompost i jorden .Det kanske blev för starkt på nåt vis .
Har ni nån teori. rolleyes.gif

Hoppas jag fick förklarad så ni fattar . wub.gif
rosita
Den lilla krukan som den hade varit planterad i, var som om den var kvar, skriver du. När växter står i små krukor, så växer rötterna runt, runt i krukan (eller fyrkantigt). När man planterar om den måste man "öppna" upp rötterna i botten, så rötterna har en chans att sprida ut sig, annars fortsätter de att sno sig runt varandra och det blir ju inte så bra. huh.gif
Men om det är hela lösningen på problemet vet jag inte. unsure.gif
liv
huh.gif Så du menar att man liksom ska ta bort jorden på nåt vis och få fram rötterna ??????
Det har jag inte tänkt på .

Undrar om det är försent nu . Iallafall på den ena . Den andra kanske är gången.
. sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det var en sån där rosmarin som man köper i matbutiken som sitter i pytteliten kruka och har drivits hårt i växthus så kan de ha svårare att anpassa sig till utelivet än rosmarinplantor som odlats i större krukor med gott om plats för rotsystemet så det brukar ofta löna sig att satsa på en som sitter i en rejälare kruka.

ALLA trädgårdsväxter som suttit i en kruka så länge att rotsystemet har blivit ganska kompakt av rötter mår bra av att man ex. skär snitt i botten på rotklumpen med en vass kniv för att få rötterna att sluta växa som de gjorde i krukan.
KURT
Rosmarin vill också ha mycket väldränerad jord.
noora
CITAT (KURT @ 28-07-2005, 07:12)
Rosmarin vill också ha mycket väldränerad jord.

Jag måste bara instämma smile.gif Övervattning kan ha ihjäl rötterna, och i väldränerad jord övervattnar man inte lika lätt. Jag blandade blomjord med nästan lika mycket sand, det trivdes rosmarinen i utmärkt förra året. I år fick den bara blomjord eftersom jag inte hade nån sand hemma, och nu har den knappt vuxit alls sad.gif
liv
tongue.gif Många goda råd , skal försöka programmera in de i hjärn barken tills nästa år .
Tack , tack
Men håll med om att rosmarin är en ynderbar krydda , man blir glad bara av namnet blink.gif
noora
CITAT (liv @ 28-07-2005, 12:35)
Men håll med om att rosmarin är en ynderbar krydda , man blir glad bara av namnet blink.gif

Rosmarin är en av mina favoriter smile.gif Jag förbrukar en hel burk köpt torkad rosmarin om året plus det jag skördar färskt...
Ophelia
Låter som om din rosmarin fick det riktigt bra. Riktigt mysigt med fet jord i växthuset. Rosmarin ska ha det lite "fattigt". Såhär på rak arm kan jag bara säga att det är basilikan som ska ha det bättre förspänt. Rosmarinen tar även tid på sig att bli till något. Jag har en sticklingsplanta och den växer men den växer inte snabbt fast den är fin.
liv
unsure.gif Min Ros Marin stendog ute iväxthuset
wacko.gif mad.gif
Den är bara ett minne blott . wink.gif
Pfaffan
Rosmarin vill nog inte ha det för varmt heller, har inte lyckats få dem att trivas inomhus hos mig... på balkongen däremot!
Min är förresten också ett exemplar från icas grönsaksdisk, och den gillar absolut mager jord med mycket lekakulor och lite äggskal, samt att stå i det blåsigaste hörnet av balkongen där jorden torkar fort.

/Pfaffan
adamos
Jag undrar hur ni gör för att övervintra Rosmarin? Jag har haft min svalt 7 -12 grader och i norrfönster men har inte lyckats få den att överleva vintern. Den är grön och fin i flera månader sedan den kommit in men sedan så går det sakta utför, för att så småningom helt lämna in. Någon som har ett bra förslag?
timjantove
Jag har inte heller lyckats få Rosmarin att övervintra. Men jag tror att den behöver mycket ljus. För det är när ljuset tynar bort som den dött för mej. Jag har en kompis som däremot äntligen övervintrat en Rosmarin. Hon var jättenoga med att aldrig låta den torka ut!! Vid medelhavet är vintrarna fuktiga...
Rosmarin brukar jag ha som goseplanta vid trappan. När jag sitter där kan man stryka handen över den och dränkas av den mest ljuvliga doften. wub.gif
noora
Min rosmaring övervintrade fint förra vintern. Då hade jag den i köksfönstret. Den stora skillnaden mot tidigare (misslyckade) försök var att den var planterad i ordentligt sandblandad jord. Jag hade säkert lika mycket sand som blomjord i krukan!

Däremot har den inte vuxit en centimeter nu under sommaren... Jag hade ingen sand att blanda ut jorden med när jag planterade om den förut, det kanske är därför.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon