liv
ohmy.gif Nu har jag det .Jag frågade i en tråd om hur man lyckas med gerberor.

För många med mig tyckte de är svåra . Men tro det eller ej ,jag har kvar mina två fortfarande. De blommar för fullt .

Flera gånger i sommar har de sett helt döda och vissna ut . Men jag har satt de i vatten bara , och vips , fina och eleganta igen .
Så ge inte upp , ta inte och släng de. blink.gif

Ta gärna och beröm de lite , och tala om hur vackra de är . Då sträcker de lite extra på sig . biggrin.gif
Johanna_VDK
vänta här, har du fått gerbera att blomma flera gånger? oj....jag trodde alltid att de bara blommade en gång...(i och för sig är jag "bara" en glad amatör..)

det låter jättebra, sådde gerberafrön nån vecka sen, roligt att se de små titta upp wub.gif dessutom behöver jag inte oroa mig för att de bara blommar en gång...väl!?
ah..strunt samma...tycker om mina gerbera babyar i alla fall.. rolleyes.gif
liv
unsure.gif Jag har aldrig provat med frön . Var får du tag i dem ?????Låter jätteroligt. Men det verkar som de vill torka lite och vattnas på fat.. Det är jättekul när man tror att de är stendöda , och ett tu tre så så står de där och glänser efter ett tag . Jag tänker på alla ex. jag har kastat för jag har trott att de gjort sitt här i jordelivet
Ack ack men man lär sig på vägen
rolleyes.gif
Lycka till med babyserna biggrin.gif
Christer i Falköping
Jag har en kund som haft sin ena i fem år nu! Hon låter den aldrig torka ut. Jag fick in en glad humla i växthusen tidigt i våras och hon fick alla mina gerberor att gå i frö laugh.gif Då ser man tydligt att Gerberan är en släkting till maskrosen. Fröerna är väldigt lika, fast gerberans är mycket större. Så nu har jag ett trettiotal fröplantor biggrin.gif Fröer går att köpa på Impecta, om inte en glad humla besöker era förstås biggrin.gif
Christer.
Gillan
Hej!
Jag brukar plantera ut mina i rabatten och de blommar fint hela sommaren.
Man får inte glömma att vattna bara.Till hösten gräver jag upp dem, planterar om dem och spar dem till nästa år. Jättekul.Visste doch inte att man kunde ta frö.Detta skall testas rolleyes.gif
liv
rolleyes.gif Nu står min ena ute i rabatten . Den får liksom tävla med den som står kvar i uterummet
Skall bli riktigt spännande och se .
Man har ju inte roligare än man gör sig , så nu ska det tävlas med gerberor

hi, hi biggrin.gif
Gillan
CITAT (liv @ 28-07-2005, 12:53)
rolleyes.gif Nu står min ena ute i rabatten . Den får liksom tävla med den som står kvar i uterummet
Skall bli riktigt spännande och se .
Man har ju inte roligare än man gör sig , så nu ska det tävlas med gerberor

hi, hi biggrin.gif

Lycka till och glöm inte att vattna. Javisst, jättekul med Gerberatävling.Glöm inte att vattna bara.De tål inte att torka ut. inte heller att dränkas.Har själv en som jag tyvärr dränkte och trodde var död men, som nu stoltserar med ca sex tjocka knoppar blink.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon