Full version: Illa åtgången ek
jegi
Hej!

Nu ska jag strax åka upp till Ö-vik på semester. Där har jag en stuga vid havet.

Där i blåbärsriset i den mycket näringsfattiga jorden står en urgammal ek. Den är förresten lika gammal som jag, 40 år!

Den ser inte rolig ut. Tyvärr har jag inget kort. Den är ganska vid och ca 3,5 meter lång. Huvudstammen dog för ca 10 år sedan. det har kommit en ny stam från backen som blivit ganska stor och sen finns det ett antal mer eller mindre stora skott från den nedre delen.

Vacker är den inte, men eftersom den planterades i samband med att jag kom till jorden så vill jag gärna ha den kvar.

Så mycket sol får den inte heller sen stugan byggdes ut. Det finns alltid ett antal grenar som dör varje år.
Vidare blir det längsgående sprickor i barken som blir breda och går ända in till veden. Det drabbade även den döda huvudstammen.

Nu känner jag mig lite inspirerad och funderar om det är nåt jag kan hjälpa den med. Är det lönt att ta bort blåbärsriset och gräset som växer inpå den?

Andra förslag?

Tyvärr är jag där ganska sällan så det blir inte mer än punktinsatser.
Taxus
Gräv några hål några meter runt eken, kanske 20 cm djupa så att ekens rötter inte skadas. Lägg ner näring i någon form och sätt ner tuvorna med gräs och blåbärsris igen. En del av näringen tar gräset men eken kommer att få en del.
jegi
Näring kanske kan vara vettigt till nästa vår, ja. Får väl ta en tur upp då kanske.
Kanske ska man inte lägga tillbaka tuvorna efteråt heller?
Jag får väl ta ett kort när jag kommer upp så ni ser vad det handlar om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon